BLOGI Latauspisteet taloyhtiöön - näin se käy!Kirjoittaja: Antti HiekkanenTämä kirjoitus kertoo erään tamperelaisen taloyhtiön tilanteen siitä, kuinka ideat muutettiin teoiksi ja taloyhtiöön saatiin latauspisteitä sähköautoille.
Alkutilanne: taloyhtiön vuokrapaikat. 22 asuntoa, 24 tolppapaikkaa ja 20 kylmäpaikkaa. Taloyhtiöön oli tullut yksi ladattava auto. Alkuvaiheessa käyttäjä latasi naapurinsa varaston sisällä olevasta pistorasiasta ja he sopivat sähkönkulutuksen keskenään lataajan itse hankkiman mittarin avulla. Taloyhtiö alkoi miettiä latauspisteiden hankkimista kokonaisuutena lataajan aloituksesta. Yrityksemme sai yhteydenottopyynnön ja tarjosimme ratkaisua. Tavoitteenamme oli ratkaista asian taloyhtiön näkökulmasta sen sijaan, että yksittäiset asukkaat tekisivät paikoille omia virityksiä. Etuja tarjouksessamme olivat muun muassa yhtenäiset säännöt ja laskutuskäytännöt. Lisäksi tuotteemme eTolppa sai kiitosta latauskyvykkyydestä, kuormanvalvonnasta, kulutusseurannasta sekä hinnasta. eTolppien avulla myös lämmittäjät hyötyisivät, joten tarjouksemme oli arkea helpottava ratkaisu kaikille. eTolppia voi ohjata joko suoraan tolpasta tai etänä applikaatiolla. Taloyhtiö pohti erityisesti, kannattaako investointi tehdä nyt vai muutaman vuoden päästä. ARA-tuen merkitys oli kuitenkin niin iso, että investointi päätettiin tehdä. Investoinnin lisäksi oli pohdittu mahdollista leasing-vaihtoehtoa, jonka hinnan todettiin nousevan nopeasti niin korkeaksi, ettei sen hyöty investointiin ollut merkittävä. Ennen yhtiökokousta kulutusta kylmillä keleillä selvitettiin laajan sähköverkkoselvityksen avulla. Kiinteistön sähkökeskukseen asennettiin todellista sähkönkulutusta mittaava mittari. Maaliskuussa oli yhtiökokous, jossa investointi päätettiin tehdä. Taloyhtiö päätti hankkia 12 eTolppaa ja 2 modeemikoteloa. Toinen modeemikotelo jouduttiin hankkimaan, sillä yksi autokatos oli selkeästi eri paikassa kuin kaksi muuta katosta. Jo toukokuussa tolpat saatiin käyttöön. Palvelun käyttäjä tekee ensin varauksen joko applikaatiossa tai selaimessa. Käyttäjä valitsee itse, käyttääkö hän eTolppaa lataukseen vai lämmitykseen. Tarvittaessa hän voi myöhemmin vaihtaa asetusta. Taloyhtiössä on mahdollistettu eTolpan ohjaus myös suoraan tolpasta, jolloin palvelua ei ole pakko käyttää digitaalisesti. Kustannukset 24 latauspaikalle
Yrityksemme tarjoaa kahta palvelutasoa, joista taloyhtiö valitsi ylläpitopalvelun. Tässä vaihtoehdossa isännöitsijä laskuttaa käyttäjiä palvelusta saatavien kulutustietojen pohjalta. Palvelutaso voidaan myöhemmin laajentaa sisältämään myös palveluntarjoajan tekemä käyttäjäkohtainen laskutus. Taloyhtiö sai ARA-tuen latauspisteiden hankintaan. 35% alennus saatiin asennustyöstä, laitteistosta ja kartoituksesta. Ilman ARA-tukea autopaikkakohtainen kustannus oli noin 350 euroa. ARA-tuen jälkeen kustannukseksi jäi noin 230 euroa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron. Latauspisteiden hankkimisen aikajana:
Sähköauton lataus kannattaa ajatella taloyhtiön kannalta kokonaisuutena. Yksittäisten asukkaiden tekevät muutostyöt toimivat ensimmäisen parin auton tapauksessa ensimmmäisinä kokeiluina, mutta pidemmän päälle ne muodostuvat ongelmaksi yhtiössä. Isännöitsijän tekemä laskutus tulee vaivalloiseksi, sekä kuormanvalvontaa on mahdotonta toteuttaa yksittäisillä ratkaisuilla. Autokannan kehityskulku viittaa vahvasti siihen, että asukkaat haluavat ja tarvitsevat enenevissä määrin mahdollisuuksia auton lataamiseen. Taloyhtiöiden kannattaakin pohtia, missä kohtaa siirtyminen sähköisen liikenteen mahdollistajaksi kannattaa tehdä. Olemme mielellämme mukana tarjoamassa ratkaisua, joka hyödyttää niin taloyhtiötä sekä auton lataajia ja lämmittäjiä! Blogia varten haastateltiin Asunto Oy Hamletin Puiston asukas Arttu Raskua sekä isännöitsijä Paavo Salosta. Kirjoittaja: Julkaistu: 11/2019 Mitä mieltä olit artikkelista?Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje |
BLOGIT UUSIMMAT
NÄKÖKULMAT / KOLUMNIT
TOIMITUKSELTA UUTISMONTTU |