mainos_1105

Kiinteistöhuolto (kunnossapito, siivous)

Siistissä ja toimivassa taloyhtiössä on mukava asua

artikkelikuva: Siistissä ja toimivassa taloyhtiössä on mukava asua

Kuva: Pexels


Toimiva kiinteistöhuolto sujuvoittaa taloyhtiön arkea ja parantaa asukkaiden viihtyvyyttä huolehtimalla siitä, että kiinteistö pysyy käyttökunnossa. Piha-alueiden ja sisätilojen siisteys luovat miellyttävän asumisympäristön.

Taloyhtiön kiinteistöhuoltopalveluun voidaan sisällyttää taloteknisten laitteiden kunnosta huolehtiminen ja käyttäminen, lämmitysjärjestelmän valvonta ja säätäminen sekä veden, lämmön ja sähkön kulutusmittareiden tarkkailu ja lukeminen sekä asukkaiden palvelupyyntöjen hoitaminen. Lisäksi kiinteistöhuolto huolehtii piha-alueesta hoitamalla lumityöt ja hiekoittamisen, nurmikon leikkaamisen ja pitää pihan siistinä.

”Kun taloyhtiössä lähdetään kilpailuttamaan kiinteistöhuoltoa, ensimmäisenä pohditaan, millaisia palveluita sopimukseen halutaan sisällyttää. Mitä tarkemmat ja yhtenäisemmät tarjouspyynnöt lähetetään, sitä helpompaa tarjousten vertaileminen on”, kuvailee AIT-isännöitsijä Fredrik Holmström isännöintitoimisto Aurekasta.

Kilpailuttaessa kannattaa miettiä, mitä palveluita taloyhtiössä tarvitaan säännöllisesti. Liian laaja huoltosopimus ei ole kustannustehokas, joten harvoin tarvittavat huoltotyöt kannattaa tilata erikseen.

”Isännöitsijä voi auttaa taloyhtiön hallitusta tarjouspyyntöjen mitoittamisessa, sillä isännöitsijällä on tietoa ja kokemusta taloyhtiön tarpeista. Taloyhtiön hallitus ei välttämättä tunne kiinteistön toimintaa ja tehtyjä toimenpiteitä, mikäli taloyhtiön hallituksen jäsenet vaihtuvat usein”, kertoo Holmström.

Asunto-osakeyhtiölle sopiva huoltopaketti riippuu talotekniikasta, kiinteistön iästä ja asukkaiden halukkuudesta osallistua esimerkiksi keväisin ja syksyisin järjestettäviin pihatalkoisiin. Oikein mitoitettu ennakkohuolto pitää kiinteistön toimintakunnossa.

”Edullisin palvelu on harvoin laadukkain ja kattavin”, Holmström muistuttaa.

kuva
AIT-isännöitsijä Fredrik Holmström isännöintitoimisto Aurekasta.
Kuva: Aureka Oy

Kiinteistöhuolto havainnoi rakennusten kuntoa

Kiinteistöhuollossa saatetaan rutiinitarkastusten ja korjaustöiden yhteydessä huomata kiinteistössä korjaustarpeita.

”Huoltoyhtiöt käyvät kohteissa usein ja tuntevat kiinteistöt hyvin. He saattavat havaita taloyhtiöltä huomaamatta jääviä merkkejä remonttitarpeista”, Holmström sanoo.

Esimerkiksi yhtäkkiä lisääntyvä vedenkulutus saattaa johtua putken vuotamisesta. Mikäli pieniä vesivahinkoja tai putkivuotoja sattuu tiuhaan, kannattaa pohtia, olisiko linjasaneeraus ajankohtainen. Huoltohenkilökunnan havaitessa ongelmia he ottavat yhteyttä isännöitsijään, jonka kanssa asia viedään tarvittaessa taloyhtiön hallituksen käsiteltäväksi.

Sujuva viestintä asukkaiden, taloyhtiön hallituksen, isännöitsijän ja huoltoyhtiön välillä parantaa tyytyväisyyttä kiinteistöhuoltoon. Asukkaita on hyvä tiedottaa kiinteistöhuollon piiriin kuuluvista tehtävistä ja viestintäkanavista. Esimerkiksi yllättävistä vioista ja muista nopeaa reagointia vaativista ongelmista ilmoitetaan suoraan huoltoyhtiölle.

Sopimukset ajan tasalle

Mikäli taloyhtiössä ollaan tyytymättömiä kiinteistöhuolto- tai siivoussopimukseen, kannattaa ennen kilpailuttamista neuvotella palvelua tarjoavan yhtiön kanssa.

”Kun uusi huolto- tai siivousfirma aloittaa taloyhtiössä, kestää aikansa ennen kuin toiminta on sujuvaa. Ensimmäisen vuoden aikana huoltoyhtiötä ohjeistetaan ja vuoden jälkeen voidaan yhdessä tarkastella, miten toiminta sujuu ja missä olisi parannettavaa”, Holmström kuvailee.

Sopimuksia voi ajantasaistaa vastaamaan taloyhtiön tarpeita. Esimerkiksi kiinteistössä, jossa asukkaat vaihtuvat usein, saattavat rappukohtaiset siivoustarpeet muuttua. Yhteisten tilojen ja rapun siisteyteen vaikuttavat monet tekijät, kuten pihan päällyste, vuodenaika sekä rapun asukkaiden ja lemmikkien määrä. Hiekkapihalta rappuun sisälle kulkeutuu enemmän likaa kuin asfaltoidulta pihalta.

”Siivouksen voi yksilöidä rappukohtaisesti, ja sopimusta voi päivittää muuttuvia tarpeita vastaavaksi”, Holmström vinkkaa.

Siivoussopimus kannattaa laatia tarkasti, jotta lopputulos on halutunlainen. Sopimuksessa määritellään siivousväli ja tehtävät siivoustyöt. Isännöitsijä on asunto-osakeyhtiön hallituksen apuna kilpailuttamisessa ja sopimuksen laatimisessa. Isännöitsijän kokemuksen avulla sopivan siivousfirman löytäminen on helpompaa.

Parhaimmillaan oikein mitoitettu ja toimiva siivous pitää yhteiset tilat siisteinä, jolloin siivousta ei välttämättä edes huomata taloyhtiössä. Kiinteistön yleisilme säilyy raikkaana, mikä parantaa asumisviihtyvyyttä.

Jotta siivoussopimuksen hinta ei kohoaisi liian korkeaksi, kannattaa taloyhtiössä pohtia tarkkaan, mitkä tilat vaativat tiheämpää ja huolellisempaa siivousta ja onko taloyhtiössä tiloja, joissa riittää hieman matalampi siisteystaso.

Siistien sisätilojen lisäksi ulkotilojen siisteys varmistaa asukkaiden viihtymisen. Siivouksen voi sisällyttää myös osaksi kiinteistöhuoltosopimusta, mutta kokonaispaketit eivät ole vielä yleistyneet.

”Kiinteistöhuolto ja siivous kilpailutetaan ja hankitaan yleensä erillisinä palveluina”, sanoo Holmström.

Teksti: Merja Maukonen

Julkaistu: 02/2020

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka

KITA - kiinteistö & talotekniikka - uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
KITA 3/2024

KITA - Kiinteistö & talotekniikka



Seuraa KITA - kiinteistö & talotekniikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »