Piha-alue (pysäköinti, sähkölataus)
Sähkösaneeraus
Valvonta & Suunnittelu
Yhteiset tilat
Sähköautojen latausjärjestelmän rakentaminen on helppoa virtakiskolla
Virtakiskolatausjärjestelmä on monipuolinen sekä helposti muunneltavissa ja laajennettavissa
Sähköajoneuvojen yleistyessä latauspaikkojen tarve kasvaa. Seiniin tai sisäkattoon asennettava virtakiskojärjestelmä on helposti laajennettavissa ja asentaminen on nopeaa. Latauslaitteiden käyttöä ja energiankulutusta voidaan seurata langattoman tiedonsiirron avulla.
Sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia koskeva laki astui voimaan marraskuussa 2020. Uusiin asuinrakennuksiin ja peruskorjauskohteisiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latausvalmius siten, että latauspaikka voidaan asentaa myöhemmin. Sähköautojen suosion kasvaessa nykyisissä asunto-osakeyhtiöissä sekä muissa kiinteistöissä on tarvetta latauspaikoille.
Sähköautojen latausjärjestelmää suunniteltaessa ensimmäiseksi kartoitetaan kiinteistön sähkönkulutus ja tarvittaessa keskustellaan sähköntoimittajan kanssa sähköliittymän suurentamisesta, sanoo myynti- ja tuotepäällikkö Petri Laine InterControl Oy:stä.
InterControl on vuodesta 2014 saakka toiminut sähköajoneuvojen latausjärjestelmien toimittajana, jonka toimialueena on tällä hetkellä Suomen lisäksi Pohjoismaat ja Baltia. Tuotevalikoima kattaa laadukkaat ja kehittyneet virranjakelu- ja hallintajärjestelmät. InterControl on toimittanut latausjärjestelmiä asunto-osakeyhtiöille ja muille asumisen yhteisöille sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoille.
Ammattitaitoisen ja kokeneen suunnittelijan avulla kohteeseen voidaan toteuttaa kustannustehokas ja hyvä kokonaisuus. Esimerkiksi virtakiskojärjestelmällä voidaan luoda pysäköintipaikalle latausvalmius, vaikka latauslaitetta ei vielä hankittaisi, Laine sanoo.
Virtakiskoilla monipuolisia toteutuksia
Sähköajoneuvojen virtakiskoilla toteutettava latausjärjestelmä sopii asennettavaksi autokatoksiin ja -talleihin, pysäköintihalleihin sekä seinustoille lipan alle. Virtakiskot voidaan asentaa seinien lisäksi myös sisäkattoon.
Virtakiskojärjestelmän etuja ovat helppo laajennettavuus ja muunneltavuus. Järjestelmää rakennettaessa kiinteistön sähköpääkeskuksesta tai jakokeskuksesta vedetään pysäköintipaikoille tarvittavat syöttökaapelit, joihin virtakiskot kytketään. Virtakiskossa on runsaasti virranottopisteitä, joihin pysäköintipaikkakohtaiset virranottimet liitetään. Virranottimelta vedetään lyhyt syöttökaapeli latauspisteelle.
Sähkökeskuksesta tuodaan virransyötöt ja kaapelit sopiviin paikkoihin, ja latausjärjestelmät voidaan rakentaa kiskoista joustavasti siten, että sähkönsyöttö saadaan tuotua kaikille pysäköintiruuduille. Ovien ja ajoväylien kohdalle kiskoa ei tarvitse asentaa, vaan kiskot viedään paikoille, joissa niitä on helppoa hyödyntää, Laine kuvailee.
Järjestelmään kuuluvat komponentit virransyöttöön, suojaamiseen ja energiankulutuksen mittaamisen. Virtakiskojärjestelmän asennus saadaan helposti kerralla kuntoon, eikä uusia kaapeleita tarvitse asentaa järjestelmää laajennettaessa. Järjestelmää laajennettaessa jälkiasennuskustannukset ovat hyvin maltilliset.
Virtakiskoilla toteutettu sähköajoneuvojen latausjärjestelmä on kätevä kokonaisuus, sillä kaikki käyttöön ja hallintaan liittyvät komponentit on sijoitettu pysäköintialueelle eikä sähkökeskusta välttämättä tarvitse uusia heti alkuvaiheessa. Virtakiskojärjestelmää on helppo käyttää ja hallinnoida, Laine sanoo.
Tukea latausinfran rakentamiseen
Virtakiskojärjestelmät toimivat vaihtovirralla (AC), ja sähköajoneuvoa voidaan ladata esimerkiksi yön yli. 160 ampeerin virtakiskoilla voidaan rakentaa noin 10 sähköajoneuvon lataamiseen sopivia ryhmiä. Kiskorakenteen ei tarvitse olla yhtenäinen, vaan kiskoista voidaan luoda erilaisia kokonaisuuksia pysäköintihallin tai -alueen rakenteen mukaisesti.
160 ampeerin virtakiskoa käytetään eniten, sillä se on kustannustehokas ja palvelee hyvin useimpien sähkökeskusten sulakelähtöjä. Tarvittaessa voidaan käyttää myös suurempitehoisia virtakiskoja, Laine sanoo.
Asunto-osakeyhtiöissä ja muissa kiinteistöissä infrastruktuuri voidaan rakentaa etukäteen valmiiksi kaikille pysäköintipaikoille. Virranottimet voidaan asentaa joko virtakiskojen asennuksen yhteydessä tai hankkia ne latauslaitteiden kanssa samanaikaisesti.
Kiinteistössä voidaan esimerkiksi rakentaa aluksi pienempi yhden tai kahden virtakiskon järjestelmä ja laajentaa latausjärjestelmää myöhemmin, mikäli tarve kasvaa. Kiskoja voi jatkaa tai tarvittaessa rakentaa uusia syöttöjä. Vähintään viiden paikan latausjärjestelmien rakentamiseen on lisäksi mahdollista saada tukea ARA:lta, Laine vinkkaa.
ARA:n avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen voivat hakea kaikki asuinrakennuksia omistavat yhteisöt kuten taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. Vuonna 2021 avustuksen suuruus on 35 % tai tehokannusteella 50 % toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 euroa. Avustus kattaa tarvekartoituksen, hankesuunnittelun, sähköpääkeskuksen muutostyöt, sähköliittymän tyypin muutoksen, putkitukset ja kaapeloinnit sekä latauslaitteet, mikäli ne hankitaan tuen saajan omistukseen.
Taustajärjestelmä latauspalveluiden hallinnointiin
Latausjärjestelmän lukeminen voidaan hoitaa asunto-osakeyhtiön tai kiinteistön oman verkon kautta langallisesti tai langattomasti. Isännöitsijä voi etälukea latauslaitteilta virrankulutuksen ja suorittaa latauslaitekohtaisen laskutuksen virrankulutuksen perusteella.
Kaikilla latauslaitteilla on oma IP-osoite järjestelmän perusominaisuutena. Järjestelmän tiedonsiirron avulla voidaan myös kontrolloida latauslaitteiden kokonaiskuormaa siten, että reservitehot käytetään tehokkaasti, sanoo Laine.
Pysäköintihalleissa langaton tiedonsiirto voidaan hoitaa kiinteistön sisäisen verkon kautta, ja tarvittaessa tukiasemia voidaan vahvistaa. Langattoman verkon lisäksi voidaan käyttää 4G-yhteyttä. Suurempien pysäköintikokonaisuuksien hallinnointiin on tarjolla erillinen taustaohjelma Latinki.
Keskitettyyn hallinnointiin tarjoamme Latinki Latauspalvelua. Mikäli kiinteistöt tai toimipisteet sijaitsevat eri puolilla Suomea, voidaan taustajärjestelmän avulla hallinnoida kaikkia latauslaitteita samasta paikasta, Laine kertoo.
Latingin käyttöönotto on nopeaa, ja lataustapahtumia voi tarkastella tietokoneella tai mobiililaitteilla. Käyttäjät tunnistautuvat latauslaitteelle RFID-tagilla helposti ja nopeasti. Järjestelmä tallentaa kaikkien käyttäjien toiminnot, ja jokainen käyttäjä voi tarkastaa Latingista omat tietonsa.
Latinki kokoaa yhteen paikkaan tiedot energiankulutuksesta, latauksen kestoista ja ajoittumisesta eri vuorokaudenaikoihin, käyttäjistä ja mahdollisista virheilmoituksista. Latauspistekohtaisten kulutusraporttien avulla voi suunnitella energiakuorman rajoittamista tai jakamista. Laskutus voidaan tehdä joustavasti laite- tai käyttäjäkohtaisesti tai ryhmittäin myös ulkopuolisten laskutuspalveluiden kautta, Laine kertoo.
Lue lisää latausjärjestelmistä osoitteessa intercontrol.fi tai ota yhteyttä sähköpostitse sales@intercontrol.fi tai puhelimitse 02 2772 540.
Teksti: Merja Maukonen
Julkaistu: 12/2020