Ilmanvaihto
Kiinteistöhuolto
LVI
Tähtäimessä terveet tilat
Kuva: Anna Shvets / Pexels
Julkiseen rakennuskantaan halutaan iskostaa uudenlaista ryhtiä 2020-luvulla. Terveet tilat 2028 -ohjelman tavoitteena on tervehdyttää julkiset rakennukset ja tehostaa sisäilmasta oireilevien hoitoa ja kuntoutusta. Ohjelmasta versoo myös käytännönläheinen Terveet tilat -toimintamalli kuntien käyttöön.
Kymmenvuotisen ohjelmakauden aikana aiotaan
vakiinnuttaa kiinteistönpitoon ennaltaehkäisevä toimintatapa,
jossa rakennusten kunto, sopivuus käyttötarkoitukseensa ja
käyttäjien kokemukset tarkistetaan ja arvioidaan säännöllisesti.
Ohjelman ajankohtainen painopiste on Terveet tilat -toimintamalli,
jonka avulla pyritään edistämään rakennusten terveyttä
ja turvallisuutta sekä käyttäjien tyytyväisyyttä.
Terveet tilat 2028 -ohjelman vetäjä Katja Outinen kertoo,
että ohjelman valmisteluvaiheessa oli haasteena saada selkeä
kuva ongelman laajuudesta eli siitä kuinka paljon Suomessa
on sisäilmaongelmaisia julkisia rakennuksia.
Tilanne on tämän jälkeen parantunut, sillä vuosina 2018
ja 2019 valmistuneissa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimintaa
tukevissa hankkeissa on kartoitettu tilannetta kunnissa,
Outinen toteaa. Kuntien omistamissa ja käyttämissä rakennuksissa
merkittäviä sisäilmaongelmia esiintyy arviolta 5–18 %
rakennusten kokonaisneliömäärästä.
Tietoa tarvitaan lisää
Uusinta tietoa kuntien rakennuskannan tilanteesta antaa valtiovarainministeriön
viime vuonna käynnistämä monivuotinen
toimenpideohjelma kuntien rakennuskannan hallinnan ja tietopohjan parantamiseksi. Hankkeen ensi vaiheessa Maakuntien
tilakeskus laatii kattavan kuvan kuntien rakennus- ja toimitilakannasta.
Outisen mukaan sisäilmaan liittyvissä ongelmissa kyse on
laajemmasta kokonaisuudesta. Yleisimpänä syynä kunnissa
todettujen sisäilmaongelmien taustalla korostuvat selkeästi
ilmanvaihtoon liittyvät ongelmat, kuten tunkkaisuus ja painesuhteet.
Vasta seuraavina esiintyvät kosteus- ja homevauriot
ja lämpötilaan, ilman kuivuuteen tai kosteuteen liittyvät syyt.
Ongelmakenttä on siis moninainen, hän pohtii.
Terveet tilat 2028 -ohjelmalla on paljon tekemistä siinä,
että eri toimijat saadaan sitoutettua ja sidosryhmät mukaan
monivuotiseen ohjelmaan. Sisäilmaongelmia ratkomaan tarvitaan
mukaan laajasti eri tahoja, Outinen toteaa.
Yhteistyöllä sisäilmatilanteet on mahdollista saada haltuun
ja tilanne parannettua.
https://tilatjaterveys.fi/etusivu
Kuva: Terveet tilat - toimintamalli
Uunituore toimintamalli
Ohjelman kulmakivi, Terveet tilat -toimintamalli, kokoaa tietoa,
ohjeita ja hyviä käytäntöjä julkisten rakennusten ennakoivasta
kiinteistönpidosta. Outinen kertoo, että Terveet tilat -toimintamallin
ensimmäinen versio julkaistiin kommentoitavaksi lokakuussa
2020.
Terveet tilat -toimintamallin tarkoituksena on tukea kuntia
ennakoivassa kiinteistönpidossa. Toimintamalli toimii tukimateriaalina
sisäilmahaasteiden ratkaisemisessa ja erityisesti niiden
ennaltaehkäisyssä.
Outisen mukaan toimintamalli on otettu kentällä vastaan
positiivisin mielin. Keräämme parhaillaan palautetta ja kommentteja
toimintamallista ja kehitämme mallia saadun palautteen pohjalta. Julkaisemme toimintamallin ruotsinkielisen sivuston
helmikuun alkupuolella ja tämän jälkeen on mahdollisuus
kommentoida molempia kieliversioita kuukauden ajan.
Monet kunnat ovat tutustuneet toimintamalliin ja tarkastelleet
kunnan omia toimintatapoja malliin nähden. Toimintamallin
kehitystyössä on hyödynnetty kunnista saatuja esimerkkejä
hyvin toteutuneista ja onnistuneista käytännöistä sisäilmatilanteiden
hoidossa.
Näitä hyviä käytäntöjä kaipaamme edelleen ja
keräämme niitä kuntien Terveet tilat -verkostossa, jonka kokosimme
vuodenvaihteessa. Verkostossa käytävän keskustelun
avulla tavoitteenamme on kehittää toimintamallia yhä toimivammaksi.
Optimoi rakennuskanta palvelutarpeeseen
Toimintamalli koostuu neljästä osa-alueesta: kiinteistökannan
hallinta, kiinteistön käyttö ja ylläpito, rakentaminen ja korjaaminen
sekä sisäilmatilanteiden selvittäminen. Outisen mukaan
mikään osa-alue ei ole ylitse muiden: suunnitelmallinen kiinteistönpito
ja sisäilmaongelmien ennaltaehkäisy edellyttävät
näiden kaikkien osa-alueiden hallintaa.
Rakennusten vikoja ja haittoja, olivatpa ne sisäilmaan liittyviä
tai muita teknisiä ongelmia, ennaltaehkäistään parhaiten
optimoimalla kunnan rakennuskanta palvelutarvetta vastaavaksi.
Tämän vuoksi toimintamallissa kannustetaan kuntia
tarkastelemaan sisäilmaongelmia kuntastrategiasta, palveluohjelmista
ja palveluverkoista lähtien, hän linjaa.
Näin saadaan kunnan kiinteistökanta haltuun ja vastaamaan
kunnan tuottamien palvelujen tarpeita.
Ennakoiva toimintatapa juurruttaa luottamusta
Toimintamallissa halutaan korostaa myös kiinteistöjen oikeaa
käyttöä ja ylläpitoa. Kiinteistön ylläpito on merkittävä tekijä
sisäilmaongelmien ehkäisyssä ja tilan käyttäjien tyytyväisyydessä
tiloihin ja olosuhteisiin, huomauttaa Outinen.
Kiinteistön ylläpidossa ennakoivat toimintatavat lisäävät
luottamusta kiinteistönpitoon. Taloteknisten vikojen ja rakennusteknisten
vaurioiden korjaaminen pikaisesti niiden havaitsemisen
jälkeen on kaikin tavoin kannattavaa.
Rakentamisen ja korjaamisen eri vaiheissa tehtävillä valinnoilla
ja toimenpiteillä on puolestaan mahdollista vaikuttaa
rakennushankkeiden onnistumiseen ja terveellisten ja turvallisten
tilojen aikaansaamiseen.
Terveet tilat -toimintamallissa on tärkeää myös tilojen käyttäjien
kuunteleminen ja yhteistyö käyttäjien kanssa:
Sisäilmaongelmiin liittyvien tilanteiden selvittäminen on eri
osapuolten välistä yhteistyötä, jossa tavoitteena on varhainen
puuttuminen koettuihin haittoihin ja niiden hyvä selvittäminen,
pohtii Outinen.
Kuva: Pixabay
Selkänojaa moniammatillisesta lähestymistavasta
Terveet tilat -toimintamallissa huomioidaan, että rakennusten
olosuhteisiin liittyvät häiriöt ovat eriasteisia. Esimerkiksi tekniset
viat ja vauriot hoidetaan vikailmoitusten ja palvelupyyntöjen
kautta kiinteistöhuollon toimin. Koetut haitat, joita ei voida kohdistaa
selkeästi esimerkiksi tekniseen vikaan, taas edellyttävät
kiinteistönhuollon lisäksi erityisasiantuntemusta mm. sisäilmaasioista,
talotekniikasta, rakennustekniikasta ja -automaatiosta.
Jos ratkaisu ei löydy näillä keinoilla tai tilannearvion
perustella ongelma on katsottu mittavaksi, se viedään sisäilmaryhmän
käsiteltäväksi, jossa pulmaa ratkotaan moniammatillisen
yhteistyön avulla.
Millainen sitten on sisäilmatilanteita selvittävien moniammatillisten
sisäilmaryhmien tuen tarve kunnissa? Tuoreen selvityksen
mukaan moniammatillisten sisäilmaryhmien tuen tarve
eri kunnissa vaihtelee pitkälti kunnan koon mukaan. Esimerkiksi
sisäilmatilanteen terveydellisen merkityksen määritykseen
toivotaan tukea pääasiassa alle 100 000 asukkaan kunnissa.
Yleisesti ottaen suurimmissa, yli 50 000 asukkaan kunnissa
tarve on ensisijaisesti päteville korjaussuunnittelijoille.
Alle 50 000 asukkaan kunnissa toivotaan puolestaan tukea
sen arvioimiseen, milloin rakennusta on tutkittu ja korjattu riittävästi.
Tukea tarvitaan kautta linjan
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Suomen Kuntaliiton ja
FCG Konsultointi Oy:n toteuttama SisäPri-selvitys tarkastelee
kuntien sisäilmaryhmien tuen tarvetta ja merkitystä päätöksenteossa
ja tarjoaa samalla villoja Terveet tilat 2028 -ohjelman
toimeenpanoon.
Tammikuussa 2021 julkaistun väliraportin mukaan sisäilmaryhmät
tarvitsevat tukea altistumisolosuhteiden ja terveydellisen
merkityksen määrittämiseen sekä päteviä ulkopuolisia
asiantuntijoita rakennuksiin liittyvien selvitysten ja korjaussuunnitelmien
tekemiseen.
Lisäksi sisäilmaryhmät tarvitsevat ohjeistusta sen arviointiin,
milloin rakennusta on tutkittu ja korjattu riittävästi sekä ylipäätänsä
ohjeistusta ja toimintatapoja sisäilmaongelmien hallintaan.
Ajallista resurssia sisäilmaryhmätyöskentelyyn sekä
koulutusta sisäilmaryhmän toimintaan toivotaan myös useassa
eri kuntakokoluokassa.
Selvityksen perusteella sisäilmaryhmien merkitys korostuu
altistumisolosuhteen, terveydellisen merkityksen sekä toimenpiteiden
kiireellisyyden arvioinnissa. Sisäilmaryhmän päätöksentekijöille
laatimat selvitykset toimivat työvälineinä sisäilmaan
liittyvien korjausten tai investointien priorisoimisessa.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuka ohjelman toteuttaa?
Ohjelman toimet kytkeytyvät tiiviisti työhön, jota tehdään jo nyt kunnissa, aluehallinnossa, ministeriöissä ja lukuisissa järjestöissä ja yrityksissä. Ohjelma tukee ja tehostaa tätä työtä. Toimeenpanoa ohjaa ministeriöiden ylimmistä virkamiehistä koostuva johtoryhmä. Käytännön toteutuksesta vastaa pääsihteeristö ja ohjelmassa mukana olevat ministeriöt eli valtioneuvoston kanslia, opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja ympäristöministeriö. Johtoryhmä ja sihteeristö asetettiin 27.6.2018.
Mikä on Terveet tilat -toimintamalli?
Terveet tilat -toimintamalli on verkkopalvelu, joka kokoaa tietoa, ohjeita ja hyviä käytäntöjä julkisten rakennusten ennakoivasta kiinteistönpidosta. Malli on tarkoitettu kunnille tukimateriaaliksi sisäilmaongelmien ratkaisemiseen ja niiden ennaltaehkäisyyn.
Tietoa kuntien hyvistä käytännöistä on kerätty työpajoissa eri puolilla Suomea 2019–2020. Yhteistyö kuntien kanssa jatkuu, ja toimintamallia kehitetään eteenpäin palautteen perusteella.
Kuinka Terveet tilat -toimintamallin kehittäminen jatkuu?
Terveet tilat -toimintamallista on mahdollista antaa palautetta verkkosivujen kautta. Ensimmäinen palautekierros päättyi 31.1.2021, palaute kootaan. Aineistoa peilataan toimintamallin ensimmäiseen versioon ja toimintamallia hiotaan palautteen perusteella. Myös toimintamallin seuraavat versiot ovat avoinna palautteelle.
Lähde:
tilatjaterveys.fi
Julkaistu: 02/2021