Piha-alue (sähkölataus)
Sähköauton lataus – paljonko tehoa on tarpeeksi?
Ympäristövaikutukset painavat yhä useammalla vaakakupissa, kun ollaan hankkimassa uutta autoa. Sähköautot ja hybridit yleistyvät, joten toimivien latausjärjestelmien kysyntä on myös voimakkaassa kasvussa.
Sähköautot ja ladattavat hybridit kiinnostavat nyt monia autoilijoita, ja etenkin työsuhdeautoa harkitsevan silmissä täyssähköauto näyttäytyy varteenotettavana vaihtoehtona vuoden 2021 alussa tulleen 170 euron verotusarvon laskun jälkeen. Voidaan siis ennustaa, että lähivuosina ladattavien autojen lukumäärä tulee kasvamaan Suomessa ennennäkemättömällä vauhdilla.
Latausnopeuksissa on eroja
Toisin kuin polttomoottoriautojen tankkaamisessa on totuttu, sähköautojen lataaminen tapahtuu tyypillisesti omassa pihassa, omalla latausasemalla niin, että akku on yön aikana latautunut täyteen. Pikalaturit puolestaan on tarkoitettu matkan varrella tapahtuvaan nopeaan tankkaamiseen, jonka jälkeen päästään jatkamaan matkaa kohti määränpäätä. Tehoero näiden kahden tekniikan välillä on valtaisa, mutta molemmille lataustavoille on paikkansa myös tulevaisuudessa.
Kotilatauksessa ajoneuvo päättää latauksen nopeuden, ja latauslaite tarjoilee virtaa autolle omien ominaisuuksiensa rajoissa. Markkinoilla olevat ladattavat autot vaihtelevat akkukapasiteeteiltaan ja latausominaisuuksiltaan jonkin verran, joten on hyvä olla perillä ajoneuvosta, jolle ollaan suunnittelemassa kotilatausjärjestelmää.
Webastolataus.fi -sivusto tarjoaa tiedonnälkäisille paljon lisätietoa autojen akuista ja sisäänrakennetuista latauslaitteista.
Millainen teho riittää kotilataukseen?
Latausnopeuteen vaikuttaa luonnollisesti latausteho, jota saa nostettua kasvattamalla sähkövirtaa. Latausmenetelmät eivät kuitenkaan rajoitu vain virran kasvattamiseen, sillä voimme myös lisätä latausvaiheiden määrää. Autoja on tarjolla niin 1-, 2- kuin 3-vaiheisella latauksella, aivan kuin muitakin koneita. Useimmille kolmivaihesähkö on tuttua joko sähkökiukaista tai autotallin punaisesta voimavirtapistorasiasta.
Paljonko tehoa tarvitaan kotilataukseen? Täysin aukotonta vastausta on vaikea antaa, mutta jos tarkastellaan Suomeen rekisteröityjen ladattavien autojen lataustekniikoita, 11kW kolmivaihelataus on varmasti riittävä. Ladattavien hybridien lataustehot vaihtelevat tyypillisesti välillä 3,6kW – 7,4kW, joten 11kW:n latauslaite riittää näille erinomaisesti. 11kW on erinomainen valinta myös siitä syystä, että se tarjoaa automaattisesti aina kolmivaihelatauksen, joka tulee olemaan yleisin lataustekniikka tulevaisuudessa.
Webasto Pure II – Tehokasta kotilatausta
Autolämmitysjärjestelmistään tunnettu Webasto tuo markkinoille nyt jo toisen sukupolven latauslaitteensa, Pure II:n. Webasto Pure II on kuluttajakäyttöön tarkoitettu, helppokäyttöinen sähköauton latausasema, joka voidaan kiinnittää esimerkiksi omakotitalon seinään. Lataustehoa on tarjolla mallista riippuen maksimissaan 11kW tai 22kW.
Webasto panostaa nyt sähköisiin liikkumismuotoihin, ja tulee laajentamaan latausasemavalikoimaansa merkittävästi tulevina vuosina. Tarjolle tulee datayhteydellä varustettuja älylatureita, DC-pikalaturi ja matkakäyttöön suunniteltuja latauskaapeleita. Webaston latauslaitteet ovat saatavilla kaikilta suomalaisilta sähköalan ammattilaisilta.
Lisätietoja: www.kaha.fi
Webasto Pure II -latausasema
- Maksimiteho: 11 kW (3x16A) tai 22 kW (3x32A)
- Sopii lähes kaikkiin sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin
- Valmistettu Saksassa
- Kiinteästi asennettava, vaatii sähköalan ammattilaisen
- 4,5 tai 7,0 metriä pitkä latauskaapeli Type 2 -latauspistokkeella
- Ei ylimääräisiä palvelu- tai datamaksuja
- Täydellinen omakotitaloihin ja pienille yrityksille
- Kestää aikaa niin muotoilun kuin tekniikankin puolesta
- Hinnat alkaen 795 € (sis. alv 24 %)
Julkaistu: 03/2021