kita-LAKI
Piha-alue (sähkölataus)
Yhteiset tilat
Uusi laki sähköisti tunnelman taloyhtiöissä
Kuva: InterControl Oy
Laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta hyväksyttiin eduskunnassa. Laki vaatii uusiin ja laajalti peruskorjattaviin asuinrakennuksiin valmiuden sähköautojen latauspisteiden asentamiseksi kaikille autopaikoille. Ovatko taloyhtiöt valmiit muutokseen?
Sähköinen liikenne ry:n vuoden 2020 kattavan
raportin mukaan sähköisen liikenteen kasvu jatkuu vahvana:
sähköautoja oli vuoden 2020 lopussa jo 55 318 ja
joulukuussa uusien sähköautojen osuus ensirekisteröinneissä
oli hulppeat 31 prosenttia. Koko vuoden 2020
sähköautokannan kasvu oli peräti 88% – mikä tarkoittaa
25 953 sähköautoa.
Kun kuluttaja äänestää lompakollaan, lainsäätäjä reagoi.
Eduskunta hyväksyi 16.10.2020 lain sähköautojen latauspisteiden
rakentamisesta. Laissa edellytetään uusissa ja laajalti
peruskorjattavissa asuinrakennuksissa valmiuden rakentamista
jokaiselle pysäköintipaikalle sähköautojen latauspisteiden
rakentamista varten.
Lain määritelmä valmiudesta tarkoittaa minimissään putkitusta
tai vastaavaa järjestelyä, joka mahdollistaa myöhemmin
kaapeloinnin ja latauslaitteiden asentamisen. Taloyhtiöitä
voi houkuttaa valmiuden toteuttaminen ns. minimitasolla –
ja asentaa pelkkä putkitus rakentamisen tai remontin yhteydessä.
Mutta: mikäli ollaan rakentamassa uutta tai peruskorjataan
muutenkin kiinteistön sähköjärjestelmää, tämä ei välttämättä
ole se kokonaiskustannuksiltaan edullisin tapa.

KUVA: A-LEHDET / MILKA ALANEN
Taloyhtiöt liikkeellä
Sähköisen liikenteen tuoteryhmäpäällikkö Päivi Linteri Helen
Oy:stä toteaa, että taloyhtiöt ovat viime aikoina olleet todella
aktiivisesti liikkeellä tähän teemaan liittyen.
”Taloyhtiöillä selkeästi merkittävänä kannustimena on
ollut ARA-tuki, joka helpottaa autopaikkojen sähköistymistä.
Tämä kehitys näyttää jatkuvan hyvänä myös tämän vuoden
puolella.”
ARA:n myöntämän latauspisteiden rakentamisen tuen rajaus on tärkeää huomioida: tuen saamiseksi ei tarvitse
asentaa latauspisteitä, vaan valmius niiden asentamiseen riittää.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita pelkkää putkitusta, vaan
autopaikoille saakka täytyy löytyä kaapelointi, johon voidaan
asentaa latauspiste, ja muunkin sähköinfran täytyy olla
valmis latauspisteiden asentamista varten. ARA-tukea ei siis
voi saada pelkkään putkituksen asentamiseen.
ARA-tukea kannattaa hyödyntää etenkin niissä taloyhtiöissä,
missä minimivalmiuden toteuttaminen tulisi kalliiksi:
esimerkiksi isoilla asfalttipihoilla sijaitsevilla parkkipaikoilla.
Avustus voi olla jopa 55 % kustannuksista, jolloin valmiuden
toteuttaminen kaapelointeineen tulee selvästi halvemmaksi,
kuin pelkän putkituksen vetäminen maan alle.
Sijoitus tulevaisuuteen
Päivi Linteri muistuttaa, että latauspisteet nostavat kiinteistön
arvoa. Jo nyt on selvää, että asunnon ostajat tekevät valintoja
sen mukaan, onko kiinteistössä mahdollista ladata sähköautoa
tai edes varauduttu siihen.
”Sähköautoilevia asunnonostajia on tulevaisuudessa yhä
enemmän ja heidän valintansa kallistuu todennäköisemmin
taloon, jossa lataus on jo hoidettu kuntoon.”
Linterin mukaan sähköauton latauspisteitä tai latauspistevalmiutta
suunnittelevien taloyhtiöiden kannattaa turvautua
asiantuntijoiden apuun sopivan ratkaisukokonaisuuden löytämiseksi.
”Tyypillisesti liikkeelle lähdetään kuitenkin kartoittamalla
latauspisteiden todellinen tarve, sekä kiinteistön lataukselle
annettavissa oleva vapaa kapasiteetti ja mahdolliset latausinfran
aiheuttamat muutostarpeet.”
Ota selvää eri vaihtoehdoista
”Kartoituksen lopputuloksena saadaan selville työn laajuus ja
kustannukset. Lisäksi tarkoitukseen sopivimmat latauspisteet ja
-palvelut on helppo valita”, huomauttaa Linteri.
”Alan asiantuntijat huolehtivat, että latauspistevalmiudet
ja latauspisteet on asennettu ja käyttöönotettu turvallisesti ja
määräysten mukaisesti”, Linteri toteaa ja lisää, että Helenin
palvelua hyödyntämällä myös laskutus hoituu kätevästi käyttäjäkohtaisena
ja kulutukseen perustuvana.
”Moderni latausjärjestelmä voi parantaa taloyhtiön imagoa.
Helen tekee nyt paljon eri latausprojekteja koteihin, taloyhtiöistä
omakotitaloihin. Projektit voivat vaihdella latauspistevalmiuden
ja yksittäisten latauspisteiden asentamisesta isoihin
koko parkkipaikan sähköistysprojekteihin.
”Ratkaisumme skaalautuvat hyvin erilaisiin tarpeisiin”, Linteri
toteaa.
”Skaalautumiskykyä myös tarvitaan, sillä sähköautot yleistyvät
meillä erityisesti isommissa kasvukeskuksissa, Helsinki
etunenässä. Yleistymiseen vaikuttava yksi merkittävä tekijä on
eri hintaluokan automallien saatavuus”, Linteri pohtii.
Turvallinen & toimiva
Myös Petri Laine InterControl Oy:stä kertoo, että taloyhtiöt
ovat viime aikoina ottaneet selkeästi enemmän yhteyttä latausasioissa.
”InterControl auttaa taloyhtiöitä löytämään kohteeseen
juuri sopivan, turvallisen ja toimivan latausjärjestelmän”,
kertoo Laine.
”Valikoimastamme löytyy suurteholatauslaitteiden lisäksi
helppokäyttöisiä ja tehokkaita kotilataukseen soveltuvia sähköautojen
latausjärjestelmiä. Asiantuntijamme auttavat oikeiden
laitteiden valinnassa”, toteaa Laine. Yritys toimittaa järjestelmät
avaimet käteen -periaatteella.
Laine muistuttaa, että moderni latausjärjestelmä voi parantaa
taloyhtiön imagoa ja jopa nostaa kiinteistön arvoa.
”Latausjärjestelmällä on selvästi taloyhtiön statusta nostavaa
merkitystä. Samalla on selvää, että muuttoa suunnitteleva sähköauton omistaja ei sellaista taloyhtiötä harkitsekaan, jossa
tämä asia ei ole kunnossa.”
InterControliin tulleista latauskyselyistä noin ¾ tulee taloyhtiöiltä
ja ¼ omakotitalojen asukkailta.
”Taloyhtiöiden kohdalla rivitaloissa etsitään ratkaisuja
autokatoksiin ja kerrostaloissa ulkoalueiden lisäksi usein
parkkihalleihin”,
Laine tietää.
Kerralla kuntoon!
Laineen mukaan on järkeen käypää, että perusvalmius lataukseen
tehdään saman tien taloyhtiön jokaiseen parkkiruutuun.
”Esimerkiksi virtakiskolla toteutettu siisti ja luotettava asennus
jokaiselle autopaikalle on investointi, joka puolustaa hyvin
paikkaansa tulevaisuudessa.”
Vuodesta 2014 asti latausjärjestelmiä toimittanut
InterControl on tehnyt niin isoja kuin pieniä taloyhtiökohteita.
”Suurin kohde toistaiseksi on yli satapaikkainen parkkihalli
Turussa”, kertoo Laine.
Viime vuosien aikana taloyhtiöihin on mennyt useita järjestelmiä
– ja samalla on kypsynyt jonkinlainen käsitys myös taloyhtiöiden
tietämyksen tasosta latausasioihin liittyen.

Kuva: InterControl Oy
”Pikkuhiljaa on siirrytty pois ajattelusta, että tehdään nyt
kolme paikkaa hybridi- tai sähköautoille – ja sen sijaan halutaan
tehdä kerralla toimiva latausinfra, jonka varaan rakentaa
tulevaisuudessa.”
Tällöin voidaan kertainvestoinnilla tehdä toimiva järjestelmä
ja tämän jälkeen yksinkertaisesti nostaa liittymän kokoa
tarpeen vaatiessa. ”Nyt ollaan tilanteessa, jossa meillä on
hybridejä, mutta kun täyssähköautot lisääntyvät, täytyy pitää
huolta siitä, että taloyhtiön kuormanhallintajärjestelmä on älykäs
ja skaalautuva.”
Kahden kerroksen väkeä
Myös Motivan kestävän liikkumisen asiantuntija Taneli Varis
näkee sähköisen muutoksen valtaavan rajusti alaa juuri nyt.
”Sen lisäksi, että sähkö nousee ensirekisteröinneissä vauhdilla,
koko ladattavien autojen kanta on itse asiassa kasvanut vielä ensirekisteröintejäkin isommilla luvuilla, sillä maahan
tuotavissa käytetyissä autoissa on niissäkin paljon lataushybrideitä”,
Varis toteaa.
Variksen mukaan taloyhtiöt ovat tässä muutoksessa kärryillä
yleensä varsin hyvin, joskin tietoisuuden taso voi vaihdella
rajustikin yhtiöstä toiseen.
”Toiset taloyhtiöt ovat erittäin aktiivisia ja haluavat ottaa
selvää myös näistä asioista. Sitten on vielä niitäkin yhtiöitä,
joissa ei ole oikein vielä herätty tähän muutokseen”, hän
kuvailee.
Varis katsoo, että taloyhtiöissäkin omakohtainen tarve on
se vahvin päätöksiä ja toimintaa ohjaava tekijä. Jos itsellä on
sähköauto – tai sen hankkimista harkitaan – alkaa aihepiiri
kiinnostaa.
”Ja joillakin asunnonostajilla se on jo nyt ihan ratkaiseva
tekijä.”

Kuvassa näkyvät virtakiskojärjestelmän tulevat syöttökaapelit.
Kuva: InterControl Oy
Riittääkö tehot?
Varis katsoo, että taloyhtiöissä ei aina tiedetä sitä, kuinka
suuri latausteho kotilatauksessa pitää saada – ja ne vähän
pelkäävätkin tähän liittyvää kustannusta. Varis rauhoittelee,
että useimmissa taloyhtiöissä pärjätään kohtuullisen pienitehoisilla
peruslatauspisteillä.
”Sangen harva sähköauton omistaja edes ajaa akun tyhjäksi
joka päivä”, hän toteaa.
Variskin muistuttaa, että skaalautuvuus kannattaa miettiä jo
ihan hankkeen alkuvaiheissa:
”Jos pisteitä tehdään alkuun vain muutama, pitää varmistaa,
että latausjärjestelmä on myöhemmin laajennettavissa.
Nykyiset järjestelmät mahdollistavat älykkään kuormanhallinnan,
jolla varsin hyvin vältetään ylimääräisiä investointeja esimerkiksi
sähkökeskuksiin.”
Teksti: Sami J. Anteroinen
Mitä laki määrää?
– uusi sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiuksia koskeva laki astui voimaan 11. marraskuuta 2020
– sovelletaan rakennushankkeisiin, joiden lupahakemus tulee vireille 11. maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen
– latauspistevalmius tarkoittaa putkitusta tai muita johtoteitä, joihin voidaan myöhemmin asentaa tarvittava kaapelointi sähköajoneuvojen latauspisteitä varten
– jos uudessa asuinrakennuksessa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on latausvalmius asennettava siten, että jokaiseen paikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste
– laajamittaisesti korjattavaa asuinrakennusta koskevat samat säännöt kuin uutta rakennusta
Julkaistu: 04/2021