Kiinteistöhuolto (kunnossapito, siivous, talvikunnossapito)
Hyvin hoidettu piha on viihtyisä ja turvallinen
Kuva: 123RF
Kiinteistön ja piha-alueen tarpeita vastaava hoito varmistaa, että tila on käyttäjille miellyttävä. Vuosipalaverit ja sujuva viestintä huoltoyhtiön kanssa parantavat yhteistyötä sekä selkeyttävät kiinteistöhoidon tavoitetta.
Paikallinen huoltoyhtiö on kustannustehokas
Piha-alueen huollon ja siivouksen tavoitteena on taata viihtyisä
ja turvallinen ympäristö asunto-osakeyhtiön asukkaille ja
muille alueella liikkuville ihmisille.
Piha-alueen hoitamisen ensisijaisena tavoitteena on pitää
kiinteistön alue siistinä. Kokonaiskunnossapidon tarve riippuu
muun muassa taloyhtiön koosta ja sijainnista. Kiinteistönhoitaja
käy kohteessa tarpeesta riippuen vähintään kolme kertaa
viikossa, sanoo Kiinteistöhuolto Heiskasen toimitusjohtaja
Jarkko Heiskanen.
Kiinteistöhuolto Heiskanen on toiminut Helsingin kantakaupungin
alueella jo 24 vuotta, ja Jarkko Heiskasella on alalta
30 vuoden kokemus. Ympäri vuorokauden päivystävä Kiinteistöhuolto
Heiskanen hoitaa ammattitaidolla erilaisia kohteita
arvokiinteistöistä uudiskohteisiin.
Piha-alueelta siivotaan kulttuurijätteet, leikataan nurmikot
ja pestään pihat sekä kiinteistön vastuulle kuuluvat katuosuudet.
Roskakatokset olisi hyvä tarkastaa jokaisena arkipäivänä.
Lasten leikkipaikat tarkastetaan ja esimerkiksi hiekkalaatikoista
vaihdetaan hiekat vuosittain, summaa Heiskanen.
Nopea palvelu lisää tyytyväisyyttä
Kiinteistöhuoltoyhtiöitä kilpailuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota
huoltoyhtiön toimialueeseen. Lähialueen asunto-osakeyhtiöt
voivat hankkia palvelut samalta kiinteistöhuoltoyhtiöltä.
Kilpailuttamisen aluksi taloyhtiön hallitus voi tehdä pienen
kierroksen omalla kadulla. Mikäli viereistä taloyhtiötä hoidetaan
hyvin, voi ottaa yhteyttä hallituksen jäseneen ja kysellä
suosituksia huoltoyhtiöstä, Heiskanen vinkkaa.
Eniten piha-alueen hoidossa haasteita asettavat talvikauden
lumityöt sekä liukkauden torjunta. Palvelu on nopeaa,
kun sama huoltoyhtiö hoitaa useita lähekkäin sijaitsevia kohteita.
Lumien auraaminen ja hiekoittaminen sekä siivous hoituvat
sujuvasti, kun siirtymiin ei kulu aikaa. Taloyhtiön piha
pysyy käyttäjille turvallisena ja miellyttävänä käyttää, ja
samalla palvelu on kustannustehokasta, Heiskanen sanoo.
Vuosipalaverissa tutustutaan
Uuden kohteen hoitaminen aloitetaan tutustumalla kohteeseen
kattavasti, jotta palvelu vastaa taloyhtiön yksilöllisiin tarpeisiin.
Kattava perehdytys varmistaa, että henkilökunta tuntee
taloyhtiön tilat sekä huollon ja siivouksen vaatimukset.
Sujuva viestintä on tärkeää, jotta yhteistyö taloyhtiön hallituksen,
isännöitsijän ja kiinteistöhuollon välillä on kitkatonta.
Vuosikokoukset paikan päällä taloyhtiössä tai näin koronaaikana
vuosittain Teams-palaverit olisivat hyvä lisä viestintään,
toteaa Heiskanen.
Vuosipalaverissa käydään läpi kulunutta vuotta ja pohditaan,
mihin kiinteistöhuollon palveluihin taloyhtiössä ollaan
tyytyväisiä ja mitä palveluja voisi parantaa.
Vuosipalaverien toivoisi yleistyvän, sillä ne puhdistavat
ilmapiiriä ja parantavat yhteistyötä. Palaverissa tutustutaan
molemmin puolin, ja kehityskohteiden sekä kiitoksen aiheiden
esiin nostaminen on luontevaa, Heiskanen sanoo.
Pienet uudistukset lisäävät pihan viihtyisyyttä
Myös Kiinteistöpalvelu Räsäsellä on havaittu vuosipalaverit
hyväksi keinoksi vahvistaa yhteistyötä ja kommunikaatiota.
Palaverissa tullaan tutuiksi, ja taloyhtiön hallituksen jäsenten
kynnys ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse ympäri
vuoden madaltuu.
Taloyhtiössä pidettävässä vuosipalaverissa voidaan
käydä läpi kiinteistön ja piha-alueen hoitoon liittyviä asioita
ja tarkastella yhdessä kiinteistön kuntoa. Samalla hallituksen
kanssa tullaan tutuiksi molemmin puolin, jonka jälkeen
yhteydenpito puhelimitse ja sähköpostitse tuntuu luontevalta ja
vaivattomalta, sanoo Kiinteistöpalvelu Räsäsen työnjohtaja
Jesse Räsänen.
Kiinteistöpalvelu Räsänen toimii pääkaupunkiseudulla. Palveluihin
kuuluvat kiinteistöhuollon ja pihatöiden, siivouspalveluiden
sekä sähkötöiden lisäksi piharakentaminen, kattotyöt ja
muut korjaustyöt.
KUVA: KIINTEISTÖPALVELU RÄSÄNEN OY
Tiedottaminen ja yhteydenpito helpottuvat, kun huoltoyhtiöllä
on tieto, keitä asunto-osakeyhtiön hallitukseen kuuluu.
Mikäli kiinteistönhoitaja havaitsee kohteessa korjaustarpeita,
voi huoltoyhtiö ottaa yhteyttä sekä asunto-osakeyhtiön hallitukseen
että isännöitsijään.
Pihaan panostaminen kannattaa
Kun kiinteistönhoitaja käy kohteessa riittävän usein, kiinteistön
piha-alue pysyy siistinä ja turvallisena. Kauniit istutukset ja
hoidetut viheralueet houkuttelevat asukkaita viettämään aikaa
pihalla.
Piha-alueeseen panostaminen kannattaa, sillä asukkaat
viihtyvät paremmin hoidetulla ja viihtyisällä pihalla. Hyvin hoidettu
piha myös pysyy siistimpänä, sillä kulttuuriroskaamista
esiintyy vähemmän pihoilla, joiden viihtyisyydestä on huolehdittu,
sanoo Räsänen.
Viihtyisä piha ei välttämättä vaadi laajaa piharemonttia,
vaan viihtyisyyttä voi lisätä pienemmilläkin uudistuksilla. Vanhenevat
puut ja pensaat voi poistaa ja istuttaa tilalle uudet, ja
puuelementtejä kuten aitoja kannattaa huoltaa säännöllisesti
siistin yleisilmeen ylläpitämiseksi.
Pihan ilme uudistuu pienelläkin päivityksellä. Kiinteistönhoitaja
on taloyhtiön hallituksen apuna pienten päivityksen ja
huoltotöiden tarpeen havainnoinnissa, Räsänen sanoo.
Täsmällinen tarjouspyyntö helpottaa vertailua
Huoltosopimukseen sisällytetään huoltoväli ja piha-alueella
tehtävät työt. Kaikkia huoltotöitä ei välttämättä kannata
sisällyttää sopimukseen, vaan esimerkiksi aidan voi huollattaa
tai pihavalaistuksen korjauttaa erillisveloituksena tarpeen
vaatiessa. Näin huoltosopimus säilyy kustannustehokkaana.
Huoltosopimusta kilpailutettaessa kannattaa tutustua kiinteistöhuoltoyhtiöiden
taustoihin ja pyytää tarjoukset, johon sisältyvät kaikki halutut työt ja huoltovälit, toteaa
Räsänen.
Huomattavasti muita edullisemmat tarjoukset eivät välttämättä
sisällä kaikkia taloyhtiön toivomia palveluita tai huoltovälit
saattavat olla toivottua pidemmät. Täsmällinen tarjouspyyntö
helpottaa tarjousten vertailemista.
Tarjouspyynnön on hyvä olla yksityiskohtainen. Tarjouspyynnössä
voi yksilöidä esimerkiksi, kuinka usein pihalta kerätään
roskat ja miten usein nurmikot ajetaan, Räsänen sanoo.
Ennen huoltosopimuksen solmimista kannattaa tavata kasvokkain
potentiaalisten yhtiöiden edustajien kanssa ja käydä
keskustellen läpi sopimuksen sisältö.
Vasemmalta oikealle Laatutakuu-ketjun myyntijohtaja Viktor Niskanen, kiinteistöpalvelujen aluepäällikkö Sanna Portala ja siivouspalvelujen aluepäällikkö Ahmet Akin.
KUVA: SUOMEN LAATUTAKUU PALVELUT OY
Hyvä palvelu alkaa tarpeen tunnistamisesta
Kiinteistöhuollon ja siivouspalvelujen kilpailuttamisen aluksi
asunto-osakeyhtiön hallitus tai isännöitsijä voi käydä huoltoyhtiön
tai asiantuntijan kanssa läpi kiinteistön hoitamisen
tavoitteet ja yhdessä tunnistaa tarpeet, jotka sisällytetään
tarjouspyyntöön.
Kilpailuttaessa kannattaa tutustua tarkkaan tarjouksen
sisältöön. Edullisin tarjous ei välttämättä vastaa tarpeisiin,
sanoo Laatutakuu-ketjun myyntijohtaja Viktor Niskanen.
Yrittäjään ja huoltoyhtiöön kannattaa tutustua
huolellisesti. Hyvin hoidetut kiinteistöt ja tyytyväiset asiakkaat
ovat parhaita referenssejä, jatkaa Laatutakuu-ketjun
siivouspalvelujen aluepäällikkö Ahmet Akin.
Vuonna 1993 perustetun Suomen Laatutakuu Palvelujen
paikalliset franchisingyrittäjät tarjoavat kiinteistöhuoltoa ja siivouspalveluja
valtakunnallisesti. Palvelut on suunnattu erityisesti
asunto-osakeyhtiöille ja muille asuinkiinteistöille sekä pienille
ja keskisuurille yrityksille.
Franchising-mallissa palvelut ovat asiakkaalle joustavia,
ja lisäksi taustalla on valtakunnallisen yrityksen tuki. Viestintä
on sujuvaa, sillä asiakas voi keskustella suoraan palveluja tarjoavan
Laatutakuu-yrittäjän kanssa, sanoo Akin.
Saumatonta ja sujuvaa viestintää
Tarjouksen sisällöstä keskusteleminen yrittäjän kanssa varmistaa,
että kumpikin osapuoli ymmärtää toistaan. Samalla yrittäjä
voi avata palvelun sisältöä henkilötyötunteina ja tarvittavina
resursseina. Työtunteja on varattava riittävästi, jotta työntekijä
tai yrittäjä voi onnistua työn tekemisessä, Niskanen kertoo.
Tilojen käyttöasteen mukaisesti mitoitettujen palvelujen
avulla piha-alue ja kiinteistö pysyvät kunnossa. Asiantunteva
palvelu varmistaa kiinteistön piha-alueen ja yhteisten tilojen turvallisuuden,
viihtyisyyden ja kiinteistön arvon säilymisen.
Avoin keskusteluyhteys varmistaa yhteistyön sujuvuuden.
Hyvä kommunikaatio on selkeää ja läpinäkyvää tehtyjen työtuntien
ja toimenpiteiden suhteen.
Laatutakuu-yrittäjät raportoivat asiakkaille sähköpostitse
ja puhelimitse. Mikäli asiakkaalla on käytössä sähköinen
huoltokirja, kirjataan sinne kaikki kiinteistöhuollon ja siivouksen
toimenpiteet päivä-, viikko- ja kuukausitasolla, sanoo Laatutakuu-
ketjun kiinteistöpalvelujen aluepäällikkö Sanna Portala.
Ennakointi helpottaa kunnossapitoa
Laatutakuu-yrittäjät pitävät kohdetta silmällä ja raportoivat asiakkaalle
mahdollisista huoltosopimuksen ulkopuolisista korjaustarpeista
kuten yhteisten tilojen ja piha-alueen valaistuksen toimivuudesta.
Myös asiakas voi koska tahansa ottaa yhteyttä yrittäjään.
Kiinteistöistä huolehditaan kokonaisvaltaisesti. Huoltosopimuksen
noudattamisen lisäksi on tärkeää ennakoida huoltotarpeita
sekä tiedottaa isännöitsijää ja asunto-osakeyhtiön hallitusta
kiinteistön kunnosta, Akin sanoo.
Ennakointi ja nopea reagointi varmistavat pihan turvallisuuden,
joka nousee esiin etenkin talvikaudella. Lumen ja sohjon
auraamisen sekä liukkauden hallinnan ohella huoltokäynneillä
valvotaan kattolumien määrää.
Lumettomalla kaudella tarkkaillaan pihan päällysteiden
kuntoa, jotta pihassa on turvallista liikkua eivätkä päällysteiden
rikkoutuminen tai kuopat aiheuta kompastumisia, Portala
sanoo.
Teksti: Merja Maukonen
Julkaistu: 10/2021