Märkätilat (kylpyhuoneet)
Kylppäriin iso vai pieni remontti?
KUVA: HANSGROHE
Koronan keskellä monessa taloyhtiöissä haaveillaan uusista kylppäreistä – mutta toisaalta pandemia voi tuoda haasteita päätöksentekoon taloyhtiön sisällä. Lisäksi mittava putkiremontti voi hirvittää hintojen kallistuessa – ainakin Isännöintiliiton viimekeväisessä putkiremonttibarometrissa isännöitsijät povasivat putkiremonttien kustannuksiin 5–10 prosentin nousua.
Barometri kertoo, että putkiremontteja tehdään nyt eniten
1970-luvun alussa rakennettuihin taloyhtiöihin. Suomen
asuntokannasta valtaosa on rakennettu 1970- ja 80-luvuilla,
joten putkiremontteja pitää tehdä tällä vuosikymmenellä vielä
runsaasti.
Mutta miten saada pankkilaina vanhan talon hintavaan
putkiremppaan? – Monella paikkakunnalla haasteeksi tulee
se, miten tarpeellisia putkiremontteja saadaan ylipäänsä tehtyä,
kun hinnat nousevat ja päätöksenteko junnaa. Lainan saaminen
vaikeutuu niillä alueilla, missä asuntojen vakuusarvot
eivät kasva samaa vauhtia putkiremonttien hintojen kanssa –
ja tämä kehitys koskee isoa osaa valtakunnan taloyhtiöistä.
Putkiremonttibarometri paljastikin merkittävän muutoksen
taloyhtiöiden remonttirahoituksessa: viime vuonna 15 prosenttia
vastaajista uskoi, että remontti ei onnistu rahoituksen puuttuessa,
kun vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 6 %.
Lompakkoystävällinen kevytkorjaus
Rahoitusvaikeuksien takia taloyhtiöiden korjauksia joudutaan
yhä useammin pilkkomaan, pienentämään ja muuttamaan.
Rahoituksen saaminen vaatii isännöinniltä entistä enemmän
neuvottelutaitoja ja osaamista sekä taloyhtiöiltä kykyä tehdä
kivuliaitakin kompromisseja.
Isännöitsijäkentällä onkin jo toivottu markkinoille uusia niin
sanottuja kevytkorjauksen malleja sekä uutta teknologiaa, joiden
avulla putkistoja voitaisiin korjata pienemmällä budjetilla.
Kevytkorjaamiseen haasteita tuovat kuitenkin mm. talotekniikan
vaatimukset ja rakennusviranomaisten määräykset.
Yksi kevytkorjaamisen airut on Nano Finland Oy, joka
aloitti maahantuomalla Nano4life- tuotemerkin pinnoitteita
Suomeen. Pian yritys alkoi kehittää kylpyhuoneen monivaihepesua
ja pinnoitusta, joka johti pitkälle vietyyn pintaremonttija
pinnoitusmenetelmään.
Tällä hetkellä toteuttamamme täysipäiväisesti pintaremontti-
ja pinnoitusratkaisuja märkätiloihin, kertoo Henri
Kangas Nano Finland Oy:stä.
Remontti tarpeen mukaan
Kankaan mukaan monessa taloudessa voi olla tilanne, jossa
kylpytilat kaipaavat kunnostusta, mutta läheskään aina ei ole
tarvetta – tai mahdollisuutta – täysimittaiselle remontille.
Tällöin yksi hyvä vaihtoehto on teettää kylpyhuoneeseen
pintaremontti ja pinnoitus, joka sisältää monivaihepesun, laattasaumojen jyrsinnän ja saumauksen, silikonien vaihdon sekä
kaksivaiheisen Nano4life-pinnoitusmenetelmän laattasaumoille
ja laatoille, Kangas toteaa.
Nano Finland Huolto on tehnyt kylpyhuoneiden pintaremontteja
ja pinnoituksia noin 3 500 kylpyhuoneessa, vuodesta
2015 lähtien. Yritys tekee myös muita sauna- ja huoneistoremontteja.
Kankaan mukaan kylpyhuone on käsittelyn jälkeen käytännössä
uudenveroinen – ja siinä on lisäksi pitkäaikaisen suojan
antava nanopinnoitus kylpyhuoneen erilaisia rasitteita vastaan.
Käsittelymme ansiosta kylpyhuoneen elinkaarta ja toiminnallisuutta
saadaan pidennettyä esimerkiksi tulevaisuudessa
häämöttävään putkiremonttiin saakka, tietää Kangas ja lisää,
että esimerkiksi noin 10 vuotta vanhalle, vähän jo väsähtäneelle
kylppärille käsittely on omiaan.
KUVA: NANO FINLAND OY
Nopea remontti
Yksi käsittelyn ja pinnoituksen suurimmista eduista on, että
työ vie vain yhdestä kolmeen työpäivää. Pintaremontti pystytään toteuttamaan jopa niin, että vuokralainen voi asua huoneistossa
käsittelyn aikana, lupaa Kangas.
Esimerkiksi tilassa oleva wc on asukkaan käytössä tavalliseen
tapaan. Suihkunkin käyttökatko on vain yhden päivän
luokkaa.
Nano4Life on myös ekologinen ratkaisu, muistuttaa Kangas.
Hiilijalanjäljeltään menetelmämme on täysremonttiin verrattuna
todella pieni.
Perusteellinen kauneuskäsittely
Käsittelyssä saadaan poistettua muun muassa kaikki lika ja
pintahome laatoista sekä saumoista. Ja kun lattian laattasaumat
käsitellään koko pinta-alaltaan, sävyerojakaan ei
pääse syntymään.
KUVA: NANO FINLAND OY
Jos seinäsaumoista käsitellään vain osa, yhtymäkohta
häivytetään. Tämän takia huolletun ja alkuperäisen sauman
eroa ei silmällä huomaa, Kangas toteaa. Remontissa voidaan
myös mm. vaihtaa rikkinäiset laatat ehjiin ja tehdä
vedeneristeen
osakorjauksia.
Kangas suosittelee myös silikonisaumojen uusimista
samalla kertaa.
Saumat estävät veden pääsyn laattojen taakse ja toimivat
liikuntasaumoina sen lisäksi, että tuovat sen halutunlaisen
esteettisen loppusilauksen.
Kylpyhuone kunniaan!
Kylpyhuoneista halutaan nyt pitää huolta aivan uudella
tavalla, sillä trendinuuskijoiden mukaan kylpyhuone on
myös Suomessa muuttumassa arjen harmaasta huoltotilasta
eräänlaiseksi kodin sydämeksi. Esimerkiksi Geberitin viimevuotisen
kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset hakevat
kylpyhuoneesta yhä enemmän omaa rauhaa: 38 prosenttia
suomalaisista kertoi viettävänsä toisinaan ylimääräistä
aikaa kylpyhuoneessa ihan vain saadakseen hieman omaa
aikaa.
Vuotta aikaisemmin samoin vastasi 29 prosenttia – joten
luvuissa saattaa olla hiukan koronalisää. Tutkimuksen esiintuomat
trendit kuten yksityisyyden tarve, kotikeskeisyys sekä
henkinen ja fyysinen hyvinvointi ovat toki olleet nosteessa jo
ennen pandemiaa.
Kylpyhuone on oma paikka etenkin lapsiperheissä. Nuoriin
perheisiin kuuluvista vastaavista peräti 73 prosenttia vastasi
joskus viettävänsä ylimääräistä aikaa kylpyhuoneessa vain
saadakseen siivun omaa aikaa. Ikäluokista kyselyssä erottui
30–40-vuotiaat: heistä joka toinen hakee kylpyhuoneesta
omaa rauhaa.
Hansgrohe Vernis Blend -sarjan uudella tyylikkäällä elektronisella hanalla parannat käsihygieniaa julkisissa ja yksityisissä kylpyhuoneissa.
KUVA: HANSGROHE
Väriloistoa ja luonnonmukaisuutta
Halu vaikuttaa kehon ja mielen hyvinvointiin näkyy vapaa-ajan
valinnoissa ja kodin ratkaisuissa: esimerkiksi kylpyhuoneen rauhoittavaa
tunnelmaa luodaan lämpimin värisävyin, ja panostamalla
esimerkiksi kylpyammeeseen, sadesuihkuun tai suihkukaappiin. Kylpyhuoneeseen halutaan myös valita luonnonmukaisia
materiaaleja, kuten puuta, marmoria ja luonnonkiveä.
Hansgrohen maajohtaja Timo Liikanen vahvistaa, että
korona on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä: kun aikaa vietetään
kotona kenties enemmän kuin koskaan, huomio voi
hyvinkin kiinnittyä kodin viihtyvyyteen ja varustelutasoon.
Kotoilu on trendi, joka kyllä näkyy kuluttajakaupassa –
oma koti nähdään asiana, johon halutaan panostaa.
Liikanen muistuttaa, että viihtyvyyden lisääminen ei vaadi
jättibudjettia: jo vaikkapa käsisuihkun vaihto tai uuden sadesuihkun
hankkiminen voi tuoda sitä kaivattua piristystä kylppärin
ilmeeseen ja kodin arkeen.
Individualisti erottuu
Sekin on selvää, että ihmiset eivät enää halua sitä samaa
mitä kaikki muutkin: yksilöllisyys ja räätälöidyt ratkaisut nostavat
päätään myös kylppärihankinnoissa.
Vesikalusteet nähdään yhtenä tärkeänä osana asunnon
sisustusta. Olipa sitten kyse keittiöhanasta tai kylppärin suihkusta,
kokonaisuudesta halutaan harmoninen ja omaa silmää
miellyttävä, Liikanen toteaa ja lisää, että tässä suhteessa suomalaiset
seuraavat yleiseurooppalaista trendiä, jossa myös
kylpyhuoneen estetiikka on arvossaan.
Nyt ajatellaan, että hana tai suihku voi olla hoikkarunkoinen
katseenvangitsija ja tärkeä sisustuselementti.
Kauneutta kaikille
Kylppäri-innovaatiot myös leviävät laajalle ja vikkelään, kiitos
somen ja blogisfäärin. Liikanen kiitteleekin sisustuspuolen
influenssereita, jotka ovat ottaneet myös kylpyhuoneen rohkeasti
haltuun postauksissaan.
Kun tieto liikkuu paremmin, se avaa tietenkin paljon uusia
mahdollisuuksia.
Samalla hälvenee mutu ja tajutaan, että laadukkaan
designtuotteen hankkimiseen ei tarvita pankkilainaa. Yksilöllisiä
ja korkealaatuisia designratkaisuja löytyy jo ihan perushintaluokasta,
joten mielikuva siitä, että laatu kylpyhuoneessa
maksaa aina maltaita on kyllä virheellinen.
Taloyhtiön muistilista
Liikasen viesti taloyhtiöille on, että vesikalusteiden hankinta
on kokonaispaketti, jossa tulee ottaa aina huomioon useampi
asia.
Laatu on se kaiken lähtökohta, mutta myös energiansäästö
on yhä tärkeämpää ihmisille. Lisäksi merkitystä on pitkällä
takuuajalla ja sillä, kuinka tyylikkäät vesikalusteet lisäävät
asunnon arvoa ja haluttavuutta.
Tulevaisuudessa Liikanen odottaa älykotiratkaisujen yleistymistä
– myös kylppäreissä. Yhtenä osa-alueena tässä on
hanojen virtaaman alentaminen ilman, että käyttökokemus
kärsii.
Korona kiinnitti katseet hygieniaan
Onko Korona-aika johtamassa suureen hygienialoikkaan
myös kylpyhuonekalusteissa? Kun Geberitin tuore
kyselytutkimus selvitti pandemian vaikutuksia suomalaisten
hygieniakäsityksiin, peräti 85 prosenttia vastaajista kertoi kiinnittävänsä
aikaisempaa enemmän huomiota hygieniaan.
Geberitin YouGovilla teettämä kyselytutkimus kertoo myös,
että 43 prosenttia kiinnittää nyt enemmän huomiota sekä henkilökohtaiseen
että kodin hygieniaan.
Koronaviruspandemia on myös vaikuttanut suomalaiskotien
sisustukseen ja kalusteisiin: 13 prosenttia kyselyn vastaajista
kertoi pandemian vaikuttaneen wc:n sisustusvalintoihin
ja 7 prosenttia vastaajista kertoi vaikutuksista kylpyhuoneen
sisustukseen.
Tutkimustulosten valossa kosketusvapaille tuotteille voi
povata kasvavaa menekkiä. Julkisissa wc-tiloissa kosketusvapaat
tuoteominaisuudet ovat nimittäin jo arvossaan: 77 prosenttia
suomalaisista pitää tärkeänä kosketusvapaita hanoja
ja 70 prosenttia kosketusvapaita saippua-annostelijoita. Yli
puolet (54 %) pitää tärkeänä, ettei julkisessa wc:ssä tarvitse
koskea wc-istuimen huuhtelupainikkeeseen.
Kun suomalaisilta kysyttiin, huolestuttavatko kylpy- tai
wc-tilojen bakteerit, eniten huolta herättivät bakteerit julkisten
tilojen pinnoilla, kuten huuhtelupainikkeissa ja vesihanoissa.
68 prosenttia kertoi olevansa huolissaan ravintoloiden tai kahviloiden,
67 prosenttia ostoskeskusten ja 65 prosenttia muiden
julkisten paikkojen bakteereista.
Teksti: Sami J.Anteroinen
Korona kiinnitti katseet hygieniaan
ONKO KORONA-AIKA johtamassa suureen hygienialoikkaan
myös kylpyhuonekalusteissa? Kun Geberitin tuore
kyselytutkimus selvitti pandemian vaikutuksia suomalaisten
hygieniakäsityksiin, peräti 85 prosenttia vastaajista kertoi kiinnittävänsä
aikaisempaa enemmän huomiota hygieniaan.
Geberitin YouGovilla teettämä kyselytutkimus kertoo myös,
että 43 prosenttia kiinnittää nyt enemmän huomiota sekä henkilökohtaiseen
että kodin hygieniaan.
Koronaviruspandemia on myös vaikuttanut suomalaiskotien
sisustukseen ja kalusteisiin: 13 prosenttia kyselyn vastaajista
kertoi pandemian vaikuttaneen wc:n sisustusvalintoihin
ja 7 prosenttia vastaajista kertoi vaikutuksista kylpyhuoneen
sisustukseen.
Tutkimustulosten valossa kosketusvapaille tuotteille voi
povata kasvavaa menekkiä. Julkisissa wc-tiloissa kosketusvapaat
tuoteominaisuudet ovat nimittäin jo arvossaan: 77 prosenttia
suomalaisista pitää tärkeänä kosketusvapaita hanoja
ja 70 prosenttia kosketusvapaita saippua-annostelijoita. Yli
puolet (54 %) pitää tärkeänä, ettei julkisessa wc:ssä tarvitse
koskea wc-istuimen huuhtelupainikkeeseen.
Kun suomalaisilta kysyttiin, huolestuttavatko kylpy- tai
wc-tilojen bakteerit, eniten huolta herättivät bakteerit julkisten
tilojen pinnoilla, kuten huuhtelupainikkeissa ja vesihanoissa.
68 prosenttia kertoi olevansa huolissaan ravintoloiden tai kahviloiden,
67 prosenttia ostoskeskusten ja 65 prosenttia muiden
julkisten paikkojen bakteereista.
Julkaistu: 03/2022