Piha-alue
Yhteiset tilat
Toimiva piha vaatii huoltoa ja päivittämistä tulevaisuuden tarpeisiin
Kuva: 123RF
Keväällä asunto-osakeyhtiön piha laitetaan kesäkuntoon ja uusitaan kuluneet aidat. Tällä hetkellä taloyhtiöissä puhuttavat sähköautojen latausvalmiuden rakentaminen ja yhteiskäyttöautot. Jokaisen asuntoosakeyhtiön tarpeet sähköautojen latausinfrastruktuurin osalta ovat erilaiset.
Keväällä kiinteistöhuolto valmistelee taloyhtiön
pihan kesään
Keväisin asunto-osakeyhtiön piha-alue laitetaan kesäkuntoon.
Lumien sulettua ensimmäisenä pihoilta ja kaduilta poistetaan
hiekoitushiekka tai -sepeli.
Etelä-Suomessa talvi oli hiekoittamisen suhteen haastava
kiinteistöhuollolle. Nollan molemmin puolin sahaavien
säiden vuoksi hiekoitussepeliä kului huomattavasti tavallista
enemmän, joten siivottavaa on paljon, sanoo toimitusjohtaja
Jarkko Heiskanen Kiinteistöhuolto Heiskanen Oy:stä.
Kiinteistöhuolto Heiskanen toimii Helsingin kantakaupungin
alueella. Kiinteistöhuolto Heiskasen palveluihin kuuluvat
kiinteistöhuolto, tekninen huolto, ulkoalueiden hoito, puutarhatyöt,
porrassiivous, peruspesut ja pienkorjaukset.
Tarvittaessa meiltä voi tilata erillistöinä esimerkiksi koneelliset
lumityöt talvikaudelle sekä piha-alueen ja kiinteistön huoltotöitä,
Heiskanen lisää.
Hiekoitushiekan poiston jälkeen huolehditaan sadevesiviemäreiden
kunnosta. Talvella sepeliä saattaa kulkeutua sadevesikaivoon,
mikä voi johtaa viemärin tulvimiseen.
Hiekanpoiston jälkeen tilaamme paikalle imuauton, jonka
korkeapaineimurilla sadevesiviemäristä saadaan sepeli ja
mahdolliset muut roskat poistettua tehokkaasti. Sadevesikaivot
kannattaa puhdistaa vuosittain, sanoo Heiskanen.
Lehdet on poistettu ränneistä jo syksyllä, mutta keväällä
rännit ja katot on hyvä tarkastaa.
Talvisin katolla joudutaan liikkumaan lumenpudotustöiden
vuoksi, joten lumien sulettua tarkastamme, että kattoon ei
ole tullut vaurioita joko lumikuormasta tai lumenpudotuksesta.
Myös roskakatosten katot tarkastetaan samalla, sanoo Heiskanen.
Kuva: 123RF
Piha-alueen keväthuolto varmistaa
turvallisuuden ja viihtyisyyden
Keväisin tarkastetaan myös parkkialueiden kunto. Kuluneet
parkkiviivat tai autopaikkojen numerot maalataan tarvittaessa
uudelleen. Mahdolliset autotallit tai autohalli pestään kesäkauden
aluksi ja lopuksi.
Keväällä ja kesällä myös roskakatokset ja jäteastiat vaativat
tiheämpiä pesuja, jotta hajuhaitat pysyvät kurissa. Tarvittaessa
hajujen hallinnassa voidaan käyttää tuoksuja neutraloivaa
ainetta, jotta asumismukavuus paranee, Heiskanen
kertoo.
Leikkipaikat ja oleskelualueet laitetaan kuntoon, jotta
pihalla on mukavaa ja turvallista viettää aikaa. Lasten hiekkalaatikkoon
tulee vaihtaa uusi hiekka joka kevät.
Pihakalusteet otetaan esiin talvisäilytyksestä ja tarvittaessa
puhdistetaan. Mikäli taloyhtiöllä on yhteisessä käytössä oleva
kaasugrilli, voi huollon tilata huoltoyhtiöltä tai käyttäjät voivat
hoitaa grillin puhdistuksen ja huollon.
Keväisin laitetaan kuntoon myös istutukset ja nurmialueet,
joiden hoito jatkuu läpi kesän. Näin piha pysyy siistinä ja viihtyisänä,
Heiskanen lisää.
KUVA: VINYYLITALO OY
Vinyylistä valmistetut aidat ja roskakatokset
ovat kestäviä
Talven jälkeen puiset piha- ja väliaidat saattavat näyttää ränsistyneiltä.
Puuaidan käyttöikää voidaan jatkaa huoltomaalauksella.
Mikäli aitojen uusiminen alkaa olla ajankohtaista,
kannattaa tutustua erilaisiin materiaalivaihtoehtoihin.
Vinyyliaidat ovat huomattavasti puuaitoja pitkäikäisempiä
ja kestävät siisteinä ja hyvännäköisinä vuosikymmeniä.
Vinyyli on rakennusmateriaalina huoleton. Vinyyliaitoja ei tarvitse
maalata, sillä läpivärjätty vinyyli säilyttää värinsä lähes
muuttumattomana vuodesta toiseen, kertoo yrittäjä Jukka Toivola
Vinyylitalo Oy:stä.
Vuonna 2009 Kauhajoella perustettu Vinyylitalo toimittaa
vinyylipaneeleita ja -aitoja koko Suomen alueelle. Rakennusmateriaalien
lisäksi Vinyylitalon kautta saa asennuspalvelun.
Vinyyliaidat valmistetaan UV-suojatusta PVC:stä ja ulkonäöltään
ne muistuttavat puuta.
KUVA: VINYYLITALO OY
Vinyyli ei kärsi lumesta, pakkasesta, vesisateesta, auringonpaisteesta
tai muistakaan sääolosuhteista, joten aita säilyy
edustavana. Huolloksi riittää aidan pesu tarpeen mukaan,
Toivola sanoo.
Aita valitaan käyttötarpeen mukaan
Uusia aitoja valitessa voi pohtia millaiseen käyttötarpeeseen
aita tulee ja millainen aita sopisi ulkonäöltään rakennusten
tyyliin. Vinyyliaitoja on tarjolla sekä pysty- että vaakalaudoituksella
erilaisilla peittävyyksillä.
Näkösuojaksi kannattaa valita vähintään 150 cm korkea
aita, kun taas piha-alueen tai tontin raja-aidaksi riittää matalampi
noin metrin korkuinen aita. Näkösuojaa tarjoavissa
vinyyliaidoissa on valinnan varaa kevyestä näkösuojasta täydelliseen
peittävyyteen, Toivola sanoo.
Yleensä aitaa valittaessa pitäydytään saman mallisessa
aidasta kuin aiemminkin. Rakennusvalvonnastakaan ei
yleensä vaadita lisälupia aidan mallin, värin ja korkeuden säilyessä
samana.
Mikäli aidasta halutaan aiempaa korkeampi tai aidan
ulkonäköä muutetaan paljon, kannattaa ottaa yhteyttä rakennusviranomaiseen
ennen aidan rakentamista, Toivola muistuttaa.
Aidan mitoituksessa kannattaa huomioida maaston muodot.
Joissain malleissa on tolpissa huomioitava maaston kumpuilu.
Vinyyliset roskakatokset ja -aitaukset
ovat kestäviä
Vinyylistä valmistuu myös säänkestäviä ja huoltovapaita roskakatoksia
ja -aitauksia. Vinyylitalon uudet tuotteet tuotiin markkinoille
vastaamaan kysyntään.
Vinyylijulkisivun ja -aidan valinneet asiakkaat kyselivät
samasta materiaalista valmistettuja roskakatoksia. Näin pihapiiriin
saadaan yhtenäinen tyyli ja verhoukset, aidat ja katokset
ovat helppohoitoisia, Toivola kertoo.
Lautarakenteelta näyttäviä vinyylisiä roskakatoksia on tällä
hetkellä saatavilla kahdessa vakiokoossa. Erikoistilauksena
katos voidaan valmistaa asiakkaan valitsemissa mitoissa.
Vinyylinen roskakaton on tukeva ja kestävä. Hankintahinnaltaan
vakiomallit ovat jopa edullisempia kuin puurakenteisen
katokset. Kattamattoman roska-aitaukset voi rakentaa
myös aitaelementeistä, lisää Toivola.
KUVA: KAHA OY AB
Sähköautojen kotilatauspisteiden toteuttamiseen
on lukemattomia vaihtoehtoja
Kuluttajien kiinnostus sähköautoja kohtaan kasvaa jatkuvasti,
mutta kotilatausmahdollisuudet saattavat mietityttää monia.
Asunto-osakeyhtiön kannattaa tutustua erilaisiin latauspisteratkaisuihin.
Sähköauton latausmahdollisuudella on valtava merkitys
sekä asumisviihtyvyyteen että asunto-osakeyhtiön houkuttelevuuteen.
Asuntokaupat saattavat jopa jäädä tekemättä,
ellei taloyhtiössä ole mahdollisuutta ladata sähköautoa. Latausinfraan
panostaminen on investointi tulevaisuuteen, sanoo
Kaha Oy Ab:n liiketoimintajohtaja Juuso Pahlstén.
Kaha on auto- ja kuljetusalan yritys, joka tarjoaa varaosia,
tarvikkeita ja lisävarusteita erilaisiin ajoneuvoihin, työkoneisiin
ja veneisiin. Kahan uusimpana suurena tuoteryhmänä ovat
sähköautojen latauslaitteet.
Asunto-osakeyhtiöillä on todella paljon erilaisia mahdollisuuksia
latauspisteiden toteuttamiseen. Ensimmäisenä askeleena
kannattaa tehdä tarvekartoitus osakkaiden nykyisestä ja
tulevasta latauspisteiden tarpeesta, Pahlstén sanoo.
Tarvekartoituksen pohjalta hallitus voi päättää, millaisella
aikajänteellä latauspisteiden rakentamiseen kannattaa ryhtyä.
Seuraavaksi paikalle kannattaa pyytää asiantuntija paikalle
kartoittamaan olemassa olevat sähkökytkennät ja tarkastamaan
sähköverkon mitoitus.
Taloyhtiön hallituksen kannattaa pitää pää kylmänä ja
olla taipumatta osakkaiden äänekkäisiin vaatimuksiin puolesta
tai vastaan. Todellinen tarve ja asiantuntijan arvio järkevistä
toimenpiteistä antavat parhaat eväät päätöksille, sanoo
Pahlstén.
KUVA: KAHA OY AB
Dynaaminen kuormanhallinta säätää
lataustehoa automaattisesti
Edullisimmat tavat latauspisteiden rakentamiseen ovat latauslaitteiden
asentaminen joko seinään tai olemassa olevien lämmitystolppien
yhteyteen. Vaihtoehtoja on runsaasti hitaasta lataamisesta todella nopeaan. Jopa minimilatausteho riittää
tyypilliseen päivittäiseen käyttöön kaupunkialueella.
Lataus voi onnistua jopa suoraan lämmitysrasioiden
kautta, kunhan sähköalan ammattilainen on ensin tarkastanut
rasiat. On myös kotimaisia toimijoita, kuten Harju Electer,
jotka valmistavat lämmitystolppiin kytkettäviä latausratkaisuja,
kertoo Pahlstén.
Sähköliittymän kapasiteetin riittävyyden voi varmistaa
hankkimalla latauslaitteiden yhteyteen dynaamiset kuormanhallintayksiköt.
Kaha tarjoaa myös dynaamisella kuormanhallinnalla
varustettuja latauslaitteita. Investoimalla laadukkaisiin
ja ominaisuuksiltaan parempiin latauslaitteisiin voidaan välttyä
hintavan sähkökeskuksen rakentamiselta tai lisäkaapeloinneilta.
Dynaaminen kuormanhallinta on kätevä latausratkaisusta
riippumatta. Dynaaminen kuormanhallinta huolehtii sähköliittymän
kapasiteetin riittävyydestä ja säätää lataustehon automaattisesti
siten, että sähköliittymän mitoitus ei ylity, Pahlstén
sanoo.
Latauspisteiden rakentamiseen löytyy ratkaisu haastavissakin
tilanteissa. Mitä enemmän infrastruktuuria kohteeseen tarvitsee
rakentaa, sitä suuremmiksi kustannukset kohoavat. Tällöin
kannattaa investoida kerralla tulevaisuuden tarpeiden
mukaisesti mitoitettuun ratkaisuun.
Uudet ja vastahankitut latausasemat toimivat varmasti
moitteettomasti. Kannattaa kuitenkin tarkastuttaa ja tarvittaessa
puhdistuttaa latauspistokkeen kontaktit sähköalan
ammattilaisella parin vuoden välein, jotta pisteet pysyvät toimintakunnossa,
lisää Pahlstén.
KUVA: WOLTTINEN OY
Latauslaitteiden hallinnointi pilvipalveluilla
on sujuvaa
Suomessa pysäköintialueiden lämmitystolpat mahdollistavat
usein hitaan lataamisen ilman merkittävää sähköinfrastruktuurin
päivittämistä. Latausvalmiuden asentamisen jälkeen on
huolehdittava kuormanhallinnasta, laskutuksesta sekä latauslaitteiden
hallinnoinnista.
Hidas lataaminen on meidän kokemuksemme mukaan
vain hybridiautoille sopiva väliaikainen ratkaisu. Täyssähköautojen
lataamiseen suositellaan aina 11 kW latauslaitteita,
jotka yleensä vaativat lisäkaapelointeja. Kustannukset ja hyödyt
on laskettava tapauskohtaisesti, sanoo Wolttinen Oy:n
toimitusjohtaja Perttu Pitkänen.
Wolttinen Oy tarjoaa latausratkaisukokonaisuuksia asuntoosakeyhtiöille,
yrityksille, kotitalouksille ja julkisille latausasemille.
Palveluun kuuluvat latauslaitteet ja hallinnointijärjestelmä, jonka avulla laskutus, kuormanhallinta
ja tunnistautuminen hoituvat
helposti.
Latauslaitteen ja pilvipalvelun valinnassa
kannattaa huomioida
myös päivitettävyys,
jonka avulla uusia ominaisuuksia
on mahdollista saada käyttöön.
Laitekantaa valitessa kannattaa
varmistaa, että laitteet ja järjestelmät
toimivat OCPP-maailmassa eli avoimen
protokollan mukaisesti. OCPP:n
avulla latauslaite ja palvelin kommunikoivat
keskenään, ja uusien latauslaitteiden
liittäminen järjestelmään on
helppoa, Pitkänen sanoo.
OCPP:tä tukevien latauslaitteiden
avulla sähkön saatavuuden ja kulutuksen
tasapainottaminen onnistuu helposti.
Käytännössä alan standardiksi
muodostunut OCPP helpottaa myös
aurinkosähkön hyödyntämistä sekä mahdollistaa
tulevaisuudessa runsaasti uusia palveluja.
Latureita hankittaessa kannattaa huomioida, että taustajärjestelmä
on aidosti OCPP-yhteensopiva ja että laturit ja taustajärjestelmä
voidaan päivittää pian tulossa olevaan OCPP 2
-versioon.
KUVA: WOLTTINEN OY
Uudet ominaisuudet tuovat monipuolisuutta ja
joustavuutta lataamiseen
Latausjärjestelmää suunniteltaessa on huomioitava sähköenergian
tarpeen suuret vaihtelut lämmityksessä esimerkiksi
maalämpöä käytettäessä.
Älykäs dynaaminen kuormanhallinta auttaa säätelemään
sähkökapasiteetin jakamista siten, että kapasiteetti riittää kattamaan
kaikki tarpeet. Pilvipohjainen kuormanhallinta on joustavin
ratkaisu, Pitkänen sanoo.
Valveutuneissa asunto-osakeyhtiöissä ollaan kiinnostuneita
mahdollisuudesta käyttää sähköauton akkua sähkövarastona
eli VTG-ominaisuudesta.
Vehicle to grid -innovaation käytännön sovellukset vaativat
vielä kehitystyötä sekä latauslaitteiden että autojen valmistajilta.
Plug&Charge on toinen merkittävä nopeammin käyttöön
saatava ominaisuus, jossa auto tunnistautuu latauslaitteelle
automaattisesti ilman RFID-tunnistetta, kertoo Pitkänen.
Plug&Charge-ominaisuus perustuu autovalmistajien yhteiseen
rekisteriin. Jokaisella autolla on yksilöllinen tunniste, ja
latauslaite varmistaa tietokannasta auton latausoikeuden.
Plug&Charge tuo lataamiseen joustavuutta ja helppoutta.
Aurinkosähkön hyödyntäminen on myös uusi ja kiinnostava
latausjärjestelmien ominaisuus. Ensimmäiset aurinkosähköä
ja tarkkaa kiinteistön sähkönmittausta hyödyntävät järjestelmät
ovat meillä tulossa markkinoille tämän vuoden aikana,
Pitkänen sanoo.
KUVA: OMAGO
Yhteiskäyttöauto tuo liikkumavapautta
Nykyaikaisessa jakamistaloudessa yhdistyvät perinteinen
yhteisöllisyys ja modernin teknologian tuomat mahdollisuudet.
Yhteiskäyttöautot mahdollistavat henkilöauton ajoittaisen käyttämisen
ilman auton omistamiseen liittyviä kuluja.
Asunto-osakeyhtiö voi hankkia käyttöönsä yhteiskäyttöauton
palveluntarjoajalta kuukausimaksua vastaan. Arvovalintojen
vuoksi kaikki eivät halua enää omistaa omaa
autoa, jolloin yhteiskäyttöauto tuo liikkumavapautta ja helppoutta
arkeen.
Meillä on paljon asukkaita, jotka eivät omista autoa.
Lisäksi on perheitä, jotka omistavat yhden auton, mutta toiselle
autolle olisi satunnaista tarvetta. Halusimme tarjota taloyhtiömme
asukkaille mahdollisuuden auton käyttämiseen
satunnaisissa tarpeissa, kertoo asunto-osakeyhtiö Lähderannan
hallituksen puheenjohtaja Risto Saarni.
Asunto-osakeyhtiö Lähderanta on Espoossa sijaitseva vuosina
1962–1965 rakennettu taloyhtiö, jossa on lähes 600
huoneistoa. Asunto-osakeyhtiöön kuuluu eri kokoisia rivitaloja
kerrostalohuoneistoja. Lähderanta sijaitsee hyvien julkisen
liikenteen yhteyksien varrella, joten monet asukkaat käyttävät
pääosin julkista liikennettä.
KUVA: OMAGO
Yhteiskäyttöauton voi hankkia
kuukausimaksullisena palveluna
Sähköautojen latauspisteiden tarvekartoituksessa Lähderannan
asukkaat toivat esille satunnaista tarvetta henkilöauton käyttämiseen,
joten Lähderannan hallitus tutustui yhteiskäyttöautojen
palveluntarjoajiin. Asunto-osakeyhtiö Lähderanta teki palvelusopimuksen
Omagon kanssa.
Omagon edustaja esitteli palvelun Teams-kokouksessa
taloyhtiömme hallitukselle. Konsepti oli mielestämme toimiva
ja hyvä. Kattavan esittelyn pohjalta meidän oli helppoa tehdä
päätös Omago-auton hankkimisesta, sanoo Saarni.
Kuukausimaksullisella sopimuksella hankittava yhteiskäyttöauto
on taloyhtiölle edullinen tapa tarjota lisäpalvelua asukkaille.
Mitä enemmän asukkaat käyttävät autoa, sitä pienemmäksi
taloyhtiön palvelumaksu muodostuu.
Omagon palvelu on helppo. Palveluun kuuluvat auton
lisäksi huollot, vakuutukset, renkaanvaihdot, pesut ja polttoaineet,
ja Omago hoitaa kaikki auton hallinnointiin liittyvät
asiat. Asukkaat voivat varata auton käyttöönsä puhelimeen
asennettavalla sovelluksella jopa puoli vuotta etukäteen,
Saarni kertoo.
Auton tuntiperusteinen käyttöhinta on selkeä, ja Omagon
asiakaspalvelu on tavoitettavissa vuorokauden ympäri vuoden
jokaisena päivänä. Omago tarjoaa sähkö- hybridi- ja polttomoottoriautoja.
Lähderannassa yhteiskäyttöautoksi valittiin
polttomoottoriauto.
Sähköautojen suosio on selvästi kasvanut meilläkin, ja
latausinfran rakentamisesta keskustellaan tulevassa yhtiökokouksessa.
Tässä vaiheessa polttomoottoriauto oli meille
sopivin valinta, sanoo Saarni.
Teksti: Merja Maukonen
Julkaistu: 05/2022