Putkiremontit
Valvonta & Suunnittelu
Putkiremonttien kysyntä on kasvanut koronarajoitusten hellittäessä
Putkiremonttien kysyntään on tullut selvä piikki, kun taloyhtiöt ovat käynnistäneet koronan vuoksi odottamaan jätettyjä linjasaneeraushankkeita. 1970-luvun talojen buumi on käynnistynyt, ja vanhemmat arvokiinteistöt lähtevät jo toiselle tai kolmannelle kierrokselle putkiremonttien osalta. Remonttihankkeiden päällä on kuitenkin uhkapilviä kohoavien kustannusten, materiaalien saatavuuden ja kasvaneen kysynnän tuottaman osaajapulan vuoksi.
KORONA-AIKANA TALOYHTIÖT jonkin verran jarruttelivat
linjasaneeraushankkeiden käynnistämistä. Nyt on lähtenyt
iso suma tarjouspyyntöjä kerralla liikkeelle putkiremonteista,
kun on huomattu, että korona ei aiheuttanut isompaa
ongelmaa urakoiden toteuttamiselle tai materiaalien saatavuudelle,
YIT Talon Tekniikka Oy:n toimitusjohtaja Aki Haapalahti
toteaa.
Haapalahden mukaan ei kuitenkaan ihan vielä olla putkiremonttisuhdanteen
huipulla, mutta se on odotettavissa noin
5 vuoden kuluessa.
Isännöitsijäpuolen edustajalla on samankaltainen näkemys
alan markkinatilanteesta.
Kysyntäpiikki näkyy kyllä markkinoilla. Haasteet näkyivät
materiaalitoimituksissa ja hinnoissa jo koronan vuoksi, ja
epävarmuustekijät ovat nostaneet entisestään päätään Ukrainan
kriisin vuoksi, Eiran isännöitsijätoimiston toimitusjohtaja
Teemu Hagner sanoo.
Oikeiden kumppaneiden valinta tärkeätä
Kasvanut kysyntä on tuonut alalle tarjokkaita, joilla ei ole juurikaan
kokemusta eikä välttämättä osaamistakaan putkiremonttien
onnistuneesta läpiviennistä.
Oikeiden yhteistyökumppanien valinta on keskeinen
tekijä hankkeen onnistumisen kannalta. Urakkatarjouksen jättäneen
yrityksen koko pitää olla suhteessa remonttihankkeen
kokoon, ja tarjoajien kesken pitää tehdä riskiarviointia ja selvittää
taustoja ja referenssejä. Itse olen jatkanut yhteistyötä niiden
yritysten kanssa, jotka ovat aiemmin osoittautuneet luotettaviksi
ja osaaviksi, Hagner toteaa.
Haapalahden mukaan putkiremonttihanketta käynnistettäessä
tilaajan pitäisi käydä hanketta vetävän projektipäällikön
kanssa yhdessä läpi ne urakoitsijat, joilla on kyky suoriutua
linjasaneerausurakasta. Tarjouspyyntö pitäisi lähettää vain
sellaisille yrityksille, joista mikä tahansa voitaisiin turvallisesti
valita hankkeeseen. Kokemus, vakavaraisuus ja luotettavuus
ovat kullanarvoisia asioita remonttialalla. Yrityksen ja hankkeeseen
esitettyjen vastuuhenkilöiden referenssit kannattaa
pitää suuressa painoarvossa urakoitsijavalintaa tehdessä.
Oikeiden yhteistyökumppanien valinta on keskeinen tekijä hankkeen onnistumisen kannalta.
Meillä on juuri alkamassa kaksi urakkaa, jotka tilaaja
joutui kilpailuttamaan ja neuvottelemaan uudestaan, koska
valitun urakoitsijan taloudellinen tilanne ei olisi mahdollistanut
urakan toteuttamista, Haapalahti toteaa.
Urakoitsijan vaihtaminen kesken urakan on yleensä erittäin
haasteellista taloudellisten asioiden sekä vastuukysymysten
vuoksi. Edellä mainituissa urakoissa vaihto tapahtui kuitenkin ennen kuin urakat ehtivät kunnolla alkaa, joten asiat oli
vielä helpompi sopia, Haapalahti sanoo.
Pidemmälle ehtineessä urakassa käy helposti niin, että
hankkeen aloittaneen urakoitsijan tekemä osuus jää taloyhtiön
vastuulle, ellei pystytä varmasti toteamaan, että aiemmat
työt on tehty kaikkien ohjeiden, määräysten ja hyvän rakennustavan
mukaisesti. Urakan loppuun suorittava urakoitsija voi
antaa takuun vain omasta urakkaosuudestaan.
YIT Talon Tekniikka Oy:n toimitusjohtaja Aki Haapalahti toteaa, että asunto-osakeyhtiöiden linjasaneerauksissa työnjohtajan työstä arviolta puolet on
asiakaspalvelua muiden tehtävien ohessa.
Osaajapula vaivaa korjausrakentamistakin
Käynnissä oleva rakennusbuumi on tuottanut ylikysyntää korjausrakentamisen
osaajista.
Työvoiman saatavuus on tällä hetkellä ongelmallista, erityisesti
ammattitaitoisen työnjohdon osalta. Meillä on onneksi
oma laaja kontaktiverkosto, mitä kautta saamme työhakemuksia.
Olemme hyvämaineinen toimija, jolla on pieni henkilökunnan
vaihtuvuus. YIT:n tytäryhtiönä saamme emoyhtiön kautta
insinööri- ja rakennusmestariopiskelijoita kesäharjoittelijoiksi.
Sitä kautta olemme saaneet koulutettua päteviä työnjohtajia,
Haapalahti kertoo.
Hän korostaa myös työnjohtajien asiakaspalvelukykyä
remonttialalla. Kommunikaatio on tosi isossa roolissa urakoissa,
kuten asiakasmuutostöiden hallintakin.
Asunto-osakeyhtiöiden linjasaneerauksissa työnjohtajan
työstä arviolta puolet on asiakaspalvelua muiden tehtävien
ohessa. Taloyhtiöissä asiakkaita on yhtä paljon kuin on asuntojakin.
Yksityisasiakkaiden
kanssa ollaan urakan aikana paljon
yhteyksissä ja toteutetaan heidän haluamiaan osakasmuutostöitä
putkiremontin yhteydessä. Vanhoissa arvotaloissa voidaan
tehdä hyvinkin eksoottisia muutostöitä, joiden koordinointi
vaatii urakoitsijalta paljon ammattitaitoa. Meillä on ollut
useita arvoyhtiökohteita, joissa ei ollut yhtään samanlaista
asuntoa, Haapalahti sanoo.
Urakoitsija mukaan jo suunnitteluvaiheeseen
Nykyisin on yleistymässä tapa, että urakoitsija otetaan
mukaan hankkeeseen jo suunnitteluvaiheessa, mikä on Haapalahden
mukaan erittäin tervetullut asia.
Näin löydetään kustannustehokkain malli ja realismia
kustannuslaskelmiin, koska urakoitsijalla on paras tieto toteutuksen
todellisista kustannuksista. Suunnittelijat eivät välttämättä
pysty tarkkaan kertomaan, mitä tilaajan haluamat ratkaisut
maksavat. Kun materiaalit ja toteutustavat suunnitellaan
yhdessä urakoitsijan kanssa, saadaan urakka toteutettua kustannustehokkaammin
ja urakan aikaisia suunnitelmamuutoksia
tulee vähemmän, Haapalahti sanoo painokkaasti.
Teksti: Jari Peltoranta
Kuvat: YIT Talon Tekniikka Oy
Julkaistu: 08/2022