Hissit (hissisaneeraus, modernisointi)
Hissin muotoilu on tiedonhankintaa – korjausrakentamisessa käytön tarpeet määritellään uudelleen
Suunnittelu on tiedonhankinnan ja ratkaisuehdotuksien tekemisen vuorovaikutusta.
AALTO YLIOPISTON teollisen muotoilun professorin
Severi Uusitalon mukaan suunnittelussa on sovellettu erilaisia
tiedonhankintamenetelmiä käyttäytymistieteistä jo useamman
vuosikymmenen ajan.
Niiden soveltaminen ja hyödyntäminen on nykyään
ainakin muotoilijoiden olennaista osaamisaluetta käyttäjäempatian
synnyttämiseen. Muotoilu onkin pelkän ongelmanratkaisun
sijasta hyvä nähdä myös tiedonhankintana. On
paljon tutkimustietoa, kuinka monialaisuus johtaa parempaan
lopputulokseen suunnittelussa, kertoo Uusitalo.
Ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteet on määritelty
standardeissakin, jotka tarjoavat minimivaatimuksia ja lähtökohtia
projekteille.
Hän avaa vastuullisen hissien korjausrakentamisen
perusteita.
Näitä ovat esteettömyys, turvallisuus, energiatehokkuus
ja huollettavuus. Kun kyseessä on korjausrakentaminen,
muuttuu usein myös rakennuksen käyttötarkoitus. Tällöin
käytön aiheuttamat
tarpeet joudutaan määrittelemään
uudelleen. Esimerkiksi Helsingin rautatieaseman muutos toimistokäytöstä
hotelliksi on varmaankin vaatinut ihmis- ja
tavaravirtojen mallintamisen, ja tätä varten pohjatiedon
hankintaa, jossa on toki voitu hyödyntää hissiyrityksen ja
arkkitehtitoimiston hankkimaa aikaisempaa kokemusta,
Uusitalo tarkentaa.
Hissi on tuote-palvelujärjestelmä
Professori Uusitalo sanoo, että resurssitehokkuus on myös tuotantotalouden
tehokkuutta. Hissien kaltaiset korkean teknologian
ratkaisut ovat ketjumaisia ja sisältävät paljon toimijoita
ja koko tämän ketjun toimijoiden vastuullisuudella on merkittävä
vaikutus kokonaisuuteen.
Hissit voidaan nähdä tuote-palvelujärjestelmänä. On pohdittava
eri sidosryhmät ja heidän motivaationsa. Hissiyrityksen
asiakas saattaa olla vaikka kauppakeskus, jolla on omat
intressinsä.
Samalla kuitenkin yksittäisen käyttäjän kyvykkyydet,
kokemus ja tavoitteet on huomioitava suunnittelussa. Hissit
voi ainakin julkisissa tiloissa nähdä osana joukkoliikennettä,
kanavoiden ihmisvirtoja. Siksi olisi tärkeää nähdä myös hissien
systeeminen luonne, Uusitalo sanoo.
Hissit voidaan nähdä tuote-palvelujärjestelmänä.
Tiedonhankinnan merkitys suunnittelussa
Hyvä muotoilu ja suunnittelu vaatii käyttäjän ymmärtämistä
yksin ja rakennetussa ympäristössä, mutta myös toisaalta
ihmisvirtojen mallinnusta, sekä rakennuksen käyttötarkoituksen
vaatimusten ymmärtämistä.
Ihmisten käyttäytymisen selvittelyssä sekä määrälliset että
laadulliset menetelmät ovat hyödyllisiä. Suunnittelu on ympäristön,
vaatimusten, rajoitusten, komponenttien ja materiaalien,
sekä tavoitteiden määrittelyä, priorisointia ja ratkaisujen synnyttämistä. Luovuutta esiintyy parhaimmillaan sekä tiedonhankinnassa
että ratkaisujen tekemisessä ja testaamisessa.
Ratkaisuehdotusten synnyttäminen ja kokeilu parantaa ymmärrystä
suunnitteluongelmista, Uusitalo selventää.
Hänen mukaansa olisi tärkeä huomata, että hissien kaltaisissa
tuotteissa muotoilu on suoraan kytköksissä myös mekaniikkasuunnitteluun
ja vuorovaikutussuunnitteluun, ja esimerkiksi
modulaarisuus- ja tuotantotaloustavoitteet ohjaavat sitä
merkittävästi.
Vanhan korjaaminen
Monissa suomalaisissa taloyhtiöissä on käytössä vielä vanha
hissi. Saneeraushanke voi koskea esimerkiksi 1930-luvun
lopulla valmistunutta hissiä. Joissain kohteissa halutaan esimerkiksi
säilyttää vanha hissin kori ja korjata vain hissin suorituskykyä
ja sen sopivuutta tämän päivän käyttäjille. Minkälaisia
asioita professori pitää tärkeänä tämän kaltaisessa saneerauksessa?
Hissisaneerauksessa tulee määritellä tavoitteet, jotka ovat
kiinteistökohtaisia riippuen myös aiemmasta tekniikasta ja
sen iästä. Saneerauksen kautta täytetään turvallisuus-, esteettömyys-
ja energiatehokkuusvaatimukset. Suunnittelun kautta
saavutettu modulaarisuus sekä kehittyneet tuotannonohjaus- ja
automaatiojärjestelmät mahdollistavat yksilöidymmät sisustukset.
Esimerkiksi Rautatieaseman hotellin hissit on sovitettu art
deco-sisutukseen.

Älykkäät ja energiatehokkaat hissit
Uusitalon mukaan digitaalisuus voi tuoda selkeitä etuja käyttäjälle
– sekä yksittäiselle matkustajalle, että kiinteistölle.
Hissien ajamisen kontrollointi älykkäästi mahdollistaa
energiatehokkuuden ja paremman käyttäjäkokemuksen, esim.
vasteaikojen parantuessa.
Älykäs ja ennakoiva kunnossapito taas parantaa myös
luotettavuutta ja sen seurauksena käyttäjäkokemusta.
Inklusiivinen muotoilu tekee tuloaan
Koneen muotoilujohtaja Visa Raudan mukaan käyttäjäkeskeisen
suunnittelun tulee kokonaisvaltaisesti ja syvällisesti hahmottaa
niiden ihmisten tarpeet, jotka tuotetta käyttävät.
Sen sijaan, että pohditaan vain perustoiminnallisuutta ja
-tehokkuutta, tulisi ajatella, voisiko käyttäjäkeskeisyys olla huomioivaa
ja käyttäjää leimaamatonta. Inklusiivisen muotoilun
pohja-ajatus on mahdollistaa ja tuoda tasapuolisesti iloa kaikille
käyttäjille, Rauta sanoo.
Inklusiivisen muotoilun käsite juontaa juurensa design for
all – ja Inclusive design-käsitteestä. Sekä design for all että
inclusive design tarkoittavat suunnitteluun liittyviä strategioita
ja keinoja. Tapoja, joilla edistetään ympäristöjen, tuotteiden
ja palveluiden käytettävyyttä, saavutettavuutta ja esteettömyyttä.
Yhtenä periaatteena on se, että käyttäjät osallistetaan
mukaan suunnitteluprojektin jokaiseen vaiheeseen.
Inklusiivisen
muotoilun avulla pyritään tarjoamaan jokaiselle tasavertainen mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan kaikilla
sen osa-alueilla.
"Älykäs ja ennakoiva kunnossapito parantaa
luotettavuutta ja sen seurauksena käyttäjäkokemusta.
Rauta sanoo, että Applen Siri on hyvä esimerkki siitä,
kuinka esteettömyystoiminto on onnistuttu suunnittelemaan
niin, että se houkuttaa laajasti erilaisia käyttäjiä.
Siinä kokonaisuus on mietitty niin, että sen käyttö on luontevaa
ja innostavaa kaikille, vaikkakin on huomioitava, että
onko jokaisella mahdollisuus hankkia kyseistä laitetta.
Raudan mukaan hissien muotoilu ei ole ulkonäkökeskeistä,
vaan ajattelu lähtee aina elämisen ja asumisen tarpeiden
sekä arvojen ymmärtämisestä. Näyttäväkin lopputulos on
niiden ilmentymä.
Taloyhtiö halusi säilyttää 1927
rakennetun hissikorin
Koneen asentaja Jari Kuhakoski aloitti yhtiön palveluksessa
vuonna 1985 ja suuntautui heti vanhojen hissien korjaamisen
puolelle.
Hän esittelee vastuullaan ollutta lähes satavuotiaan hissin
uusimisprojektia Koneen julkaisussa.
Helsingin Punavuoressa sijaitseva taloyhtiö halusi säilyttää
vanhan hissikorin ja visuaalisen ilmeen, mutta hissien tekniikka
uusittiin kokonaan.
Tarvitsin urakassa kolmea eri alihankkijaa, joilta tilasin
erilaisia räätälöityjä osia. Yksi teki hissikuilun verkon ja
nosti sen paikoilleen. Toinen sorvasi johteet, joiden taakse piti
saada tiettyihin kohtiin kierteellä ruuvinreiät, jossa verkkoa ja
johteita saatiin tuettua. Kolmas alihankkija olikin konepaja,
jossa teetin nuo välikappaleet, Kuhakoski kertoo.
Kahta hissikuilua korotettiin vain metri. Niiden kanssa
työt sujuivat helposti. Kolmas kuilu oli asentajan mukaan työläämpi.
Siellä ei ollut ullakkoa valmiina, joten kaikki rakennettiin.
Hissikuilua piti korottaa kokonaisen kerroksen verran, eli tarvittiin
esimerkiksi 10 metriä johteita ja seisemän metriä verkkoa.
Lisäksi konehuoneista tietysti otettiin 100-vuotiaat koneistot
pois ja kasattiin uudet tilalle, Kuhakoski sanoo ja lisää:
Nyt kun hissi on valmis, kukaan ei huomaa, että se on
ennen mennyt vain viitoseen. Ainoa merkki on se, että hissikuilun
verkon silmukka on pienempää kuin vuonna 1927.
Teksti: Heli-Maria Wiik
Julkaistu: 02/2023