Kalusteet ja varusteet (kylpyhuone, saniteettitilat)
Märkätilat (kylpyhuoneet)
Sisäpinnat ja tilaosat (kivi, laatta, tiili, puu, laminaatti)
Kylppäri 2024
Kuva: shutterstock
Tulevaisuuden kylpyhuoneiden designissa irrotellaan maltillisesti – samalla kun vastuullisuus kiihdyttää edelleen. Prointerior kysyi viideltä asiantuntijalta, mitkä trendit sykähdyttävät kylppäreissä ja
vessoissa nyt ja jatkossa.
Olli Päivärinta Opdeco Oy:stä katsoo, että pelkistetty, skandinaavinen
linjakkuus on edelleen valttia kylpyhuoneissa. Ulkonäkö ja käyttöominaisuudet
edellä mennään, hän toteaa.
Opdecon Pisara-kylpyhuonemallisto onkin suunniteltu yhdessä suomalaisten
sisustusarkkitehtien kanssa juuri tähän markkinarakoon. Kattavasta
mallistosta löytyvät yhteensopivat allaskaapit, sivukaapit, peilikaapit,
valopeilit ja lisävarusteet.
KUVA: OPDECO OY
Päivärinnan mukaan tämän päivän asiakas on vaativa, laatutietoinen –
ja haluaa kustomoida kylppärikokemuksensa.
Räätälöitävyys on tärkeä asia asiakkaille ja olemme panostaneet
tähän puoleen, kertoo Päivärinta.
Pisara Custom -mallit antavat asiakkaalle mahdollisuuden toteuttaa
yksilölliset toiveet ja haaveet. Eri värejä, tasoja, allasmalleja ja lisävarusteita
yhdistelemällä voi luoda todella näyttäviä, persoonallisia kokonaisuuksia,
toteaa Päivärinta.
Väreinä pintansa pitävät vanhat tutut valkoinen, harmaa ja musta.
Materiaaleissa savutammi ja tammi ovat suosittuja.
Kestääkö kaluste kosteutta?
Päivärinnan mukaan kauniistakaan kylppäristä ei kuitenkaan ole pitkäksi
aikaa iloa, mikäli se ei kestä kosteutta. Hän lähti jo vuonna 2015 kehittelemään
kylppärikalustesarjaa, joka ei halkeile ja turpoa kosteusrasituksen
alla.
Tiesin, että tällaiselle tuotteella olisi kysyntää markkinassa, hän kertoo.
Kotimaisesta koivusta jalostettu Lamiwood-innovaatio näki viimein
päivänvalon 2020, kun ensimmäinen Pisara-mallisto lanseerattiin. Lamiwood
on osoittautunut rasitus- ja kosteustesteissä lyömättömän kestäväksi
– ja näkyvien pintojen lämmin mattaviimeistely luo kalusteisiin houkuttelevan
ja ylellisen tuntuman.
Tavoitteena oli tuoda julkiskalusteiden kestävyys koteihin – ja tässä
onnistuimme hyvin.
Päivärinta toteaa, että tämän päivän asiakas arvostaa kestävän kehityksen
teemoja, eikä halua kylppärikalustetta, joka päätyy roskalavalle
parin vuoden jälkeen.
Se on pahimman luokan tuhlausta. Pisara on suunniteltu ja rakennettu
niin, että sen elinkaari on 20–25 vuotta.
Räätälöitävyys
on tärkeä asia
asiakkaille.
KUVA: OPDECO OY
Kotimaisella kärjellä
Lisäksi kotimaassa valmistetun tuotteen hiilijalanjälki pysyy alhaisena.
Meillä on tehtaat Kuusamossa ja Vantaalla. Muualta Euroopasta tulevat
vain altaat ja valaisimet, kertoo Päivärinta.
Opdeco tekee sekä kuluttaja- että projektimyyntiä. Päivärinta kertoo,
että esimerkiksi rakennusliikkeet arvostavat kylppäreitä, joista ei tule
saman tien reklamaatiota.
Moni nykykylppäri myydään sellaisilla saatesanoilla, että muistakaa
kuivata kaikki kalusteet käytön jälkeen – harva niin kuitenkaan tekee, ja
kalusteet vettyvät pilalle jo ennen kuin takuu on ummessa, hän kuvailee.
Myös vuokra-asuntopuolella on huomattu Pisara: näyttävä ulkonäkö
ja kestävyys on timanttinen yhdistelmä myös tässä markkinassa.
Kehitystyö jatkuu edelleen: tulevaisuuden Pisara-mallisto hyödyntää
90% kierrätyskomposiittia. Lamiwoodin uusi versio tulee olemaan vielä
parempi, lupaa Päivärinta.
Sanna Lahtivesi Novosan Oy:stä on julkisten vessojen asiantuntija ja
vastaa Novosanin projektimyynnistä. Hän katsoo, että etenkin julkisten
vessojen kehitys on pahasti jumissa – ja on ollut sitä jo vuosia.
Mitään varsinaisia trendejä ei julkisen puolen vessoissa edes ole.
Harmaa ja valkoinen ovat ja pysyvät väreinä, niin kalusteissa kuin tilan
ilmeessä. Samoja tuotteita ja ratkaisuja määritetään vuodesta toiseen,
vaikka tiedossa on, etteivät ne tule välttämättä kestämään, hän harmittelee.
Lahtiveden mukaan vessoista voitaisiin saada irti niin paljon enemmän
– alkaen ihan vessanpytystä.
Markkinoille on jo pitkään tehnyt sijaa äly-WC-istuimet, joissa on
perusominaisuuksina mukana huuhtelu ja kuivaus. Kaukana ei ole
sekään päivä, jolloin digipönttö tutkii virtsasta, pitäisikö kenties torjua nestehukkaa
tai alhaista verensokeria – teknologia mahdollistaa sen jo nyt.
Jo juurtumassa oleva innovaatio on ekohana, jossa vettä tulee sopivalla
virtauksella ja maltillisen lämpöisenä – jotta vettä ja energiaa säästetään.
Ekohanat ovat yksi osa vastuullisuutta, jonka täytyy lähteä jo ihan
suunnittelijan pöydältä. Veden- ja energiansäästöratkaisut ja materiaalit
pitää valita kestävästi, linjaa Lahtivesi.
KUVA: NOVOSAN
Tavoite: verraton vessa
Novosan suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää julkisia vessoja sekä tarjoaa
niihin laatutuotteet. Tavoitteena on WC, joka muuttaa ihmisten käsitystä
julkisista vessoista. Miten ylivertainen vessakokemus sitten tehdään?
– Lahtiveden mukaan Novosan luottaa palvelumuotoiluun, joka luovii
sujuvasti näkyvän ja näkymättömän välillä. Valaistus, värimaailma, materiaalit,
tuoksu ja tunnelma
kun kaikki saadaan pelaamaan saumatta
yhteen, ollaan jo lähempänä onnistunutta lopputulosta.
KUVA: NOVOSAN
Käytännön esimerkki: älä laita roska-astiaa lattialle, vaan asenna se
seinälle – tämä tekee siistijän työstä helpompaa ja lattian siivouksesta vaivattomampaa.
Toinen vinkki: valitse käsipaperi siten, ettei turhaa sotkua
ja paperisilppua leviä joka puolelle WC-tilaa.
Lahtivesi toteaa, että kosketusvapaat automaattiratkaisut toimivat julkisissa
saniteettitiloissa hyvin: automaattihanat ja -saippua-annostelijat,
käsienkuivaajat sekä kosketusvapaat huuhtelupainikkeet ovat fiksu peliliike
esimerkiksi kauppakeskusten vessoissa.
Oikein valitut tuotteet parantavat WC-tilojen hygieniaa, toiminnallisuutta
ja turvallisuutta, hän summaa.
Myös julkiset WC-tilat
täytyy suunnitella.
Onko julkinen WC totuus yhteiskunnasta?
Lahtivesi tietää hyvin, että julkinen WC jää useammin mieleen pahassa kuin hyvässä – mutta entä jos tämän kelkan saisikin käännettyä niin, että
aistien täyslaidallinen toisikin mukanaan jotain positiivista?
Kun WC-tila on toimiva, siisti, kestävä ja turvallinen, ollaan jo aika
pitkällä, hän toteaa. Jo yhdellä istumalla julkisessa WC-tilassa voi
havaita yhteiskuntamme ongelmat – sellaiset asiat kuin vandalismi, koulukiusaaminen
ja huumeidenkäyttö linkittyvät valitettavan usein WC-tiloihin.
Esimerkiksi kouluista puhutaan oppimisympäristöinä samaan
aikaan, kun vessat ovat karuimmillaan oikeita kiusaamiskeskuksia. Tämä
meidän pitää pystyä muuttamaan.
Rocko Wall Tiles – kivikomposiittilevyn suurikoko miellyttää käyttäjiä ja
asentajia. Asennettaessa tulee vain pystysaumoja ja koko huonekorkeus
saavutetaan yhdellä levyllä.
KUVA: HARTMAN RAUTA OY
Aila Saharinen Hartman Rauta Oy:stä toteaa, että kylpyhuoneiden
trendeissä korostuvat isot, helppohoitoiset pinnat. Isot laatat ja vähän
saumoja on edelleen suosiossa, Saharinen toteaa.
Yksi viimeaikojen hitti on kivikomposiittilevyt, jotka ovat myös asentajan
mieleen. Komposiittilevyt voidaan asentaa suoraan vanhojen kaakeleiden
päällekin tarvittaessa. Niistä tulee meille paljon kyselyjä.
Värien suhteen kaikkein voimakkaimpien yhdistelmien – jotka löytyvät
usein musta-valkoinen-akselilta – valtakauden jälkeen on lähdetty pehmeämpään
ja hienovaraisempaan suuntaan. Hiekanväriset ja vaalean
beigen väriset sisustusratkaisut ovat valtaamassa alaa kylppäreissä, tietää
Saharinen.
Materiaaleissa vahvoilla on luonnon tammi ja tummat pähkinäkalusteet
– yleensäkin puu on kylppäreissä iso juttu nyt. Myös sormipaneelit
ovat tehneet paluun, toteaa Saharinen ja lisää, että yksi vanha tuttu on
sovinnolla jätetty vaihtopenkille:
Peilikaapit eivät ole nyt suosiossa.
Pitkän linjan rautakauppa
Hartman on suomalainen perheyritys, jonka rautakauppakokemus alkaa
vuodesta 1862. Hartmanin valikoimiin kuuluvat mm. rakennustarvikkeet,
sisustustarvikkeet, puutavarat ja levyt sekä teräkset, työkalut ja teollisuustarvikkeet.
Yhtiön kuudesta outletistä neljässä tehdään yritysmyynnin
lisäksi myös kuluttajamyyntiä. Espoon ja Tampereen toimipisteet ovat
keskittyneet projektimyyntiin, mutta toimivat myös verkkokaupan noutopisteinä
kuluttaja-asiakkaille.
Palvelemme rakennusalan ammattilaisia, jälleenmyyjiä, rakennustuoteteollisuutta
sekä julkista sektoria, summaa Saharinen, joka itse on
toiminut yritysmyynnissä kohta 10 vuoden ajan, erikoisalanaan arkkitehtuuriset tuotteet ja julkiset kohteet. Vuosikymmenessä arkkitehtien mielenmaisema
vaikuttaisi muuttuneen entistä pedantimmaksi, osaksi digitalisaation
myötävaikutuksella.
Tuotteesta halutaan kaikki tiedot hyvin tarkasti, alkaen vaikka käytetyistä
kemikaaleista.
Vastuullisuus korostuu nyt monin tavoin. Ympäristötekijät painavat
vaaassa paljon ja sellaiset asiat kuin hiilidioksidipäästöt ja allergiat ovat
enemmän tapetilla.
Julkisen puolen projekteissa etsitään ratkaisuja, jotka kestävät aikaa
– kahdella eri tavalla. Designin täytyy olla jotain muuta kuin ihan vain hetken
hurmaa – kohteet tehdään kestämään vuosia. Toinen juttu on sitten
tietenkin kestävien materiaalien käyttö.
Ympäristötekijät
painavat vaaassa
paljon.
KUVA: HARTMAN RAUTA OY
Hintatietoinen asiakas
Niin projekti- kuin kuluttajapuolellakin hintalapulla on nyt väliä. Hyvin tarkasti
mietitään sitä ratkaisua: mitkä materiaalit, mikä hinta? Kustannustehokkuutta
haetaan selvästi.
Välillä oikean kokonaispaketin metsästys voi viivästyttää projektistartteja,
etenkin nyt kun talouden pyörät pyörivät nihkeämmin. Nyt ollaan
projektimyynnissä ikään kuin suvannossa ja odotellaan, että rakentaminen
pääsee taas parempaan vauhtiin. Kaikesta huomaa, että nyt tehdään vain
se välttämätön, eikä paljon muuta.
Hartmanin valttina on tarjota asiakkaille kilpailukykyistä, luotettavaa ja
ammattitaitoista palvelua. Asiakaslähtöiset konseptit ja palvelut sekä toimiva
logistiikka täydentävät kuvan.
Varasto- ja jakeluverkostollamme voimme varmistaa tavaratoimitusten
sujuvuuden, toteaa Saharinen.
Jatkuva kehitystyö on yksi toiminnan ankkureista. Tällä hetkellä kehitämme
yhdessä RT Tuotetiedon kanssa palvelupakettia, jonka avulla alan
ammattilaiset pääsevät tietoon helpommin käsiksi.
RT Tuotetieto -palvelu tarjoaa tuotetietojen ylläpidon ja julkaisun sekä
mahdollistaa tuotteiden vertailun ja projektin tuotedokumentaation hallinnan.
Hartman on yksi kolmesta rautakaupasta, joka on mukana Rakennustiedon
digihankkeessa.
KUVA: SAVO DESIGN & TECHNIC OY
Myyntijohtaja Vesa Jaakkola Savo Design & Technic Oy:stä kertoo,
että monessa tämän hetken kylppäriprojektissa yhdistetään moderneja
designelementtejä luovasti retro- tai countryhenkisiin elementteihin.
Viherkasveilla tuodaan kylpyhuoneeseen keidasmaista tunnelmaa,
Jaakkola toteaa.
Jaakkolan mukaan kodikkuutta kylpyhuoneeseen saadaan mm. heijastamattomilla
mattapinnoilla ja mattaväreillä. Myös kylpyhuoneen valaistuksella
ja esimerkiksi valopeilillä on helppo luoda kylpyhuoneeseen tunnelmaa:
Tämä onnistuu erityisesti silloin, kun valaistustehon himmentämisen
lisäksi myös valon värilämpötilaa on mahdollista säätää omiin tarpeisiin,
tilanteeseen ja mielialaan sopivaksi. Savolta tällaisia säädettäviä valopeilejä
saa näppärällä höyrynpoistollakin varustettuna.
Yhtenä pienten kylpyhuoneiden kestotrendinä on maksimoida säilytystila
ja käyttää niukka lattiapinta mahdollisimman tehokkaasti ja järkevästi
hyödyksi.
Ovaalin muotonsa ansiosta esimerkiksi Savon suurikokoinen maljaallas
Kaita sopii kapeankin tason päälle, vinkkaa Jaakkola. Myös isoilla
peileillä saadaan tilantunnetta pieniin kylpyhuoneisiin.
KUVA: SAVO DESIGN & TECHNIC OY
Fiksua vastuullisuutta
Vastuullisuus näkyy tuoteinnovaatioissa esimerkiksi allas- ja suihkuhanojen
vedenkulutuksessa. Älykkäät vettä ja energiaa säästävät hanat ovat
vastuullinen valinta kylpyhuoneeseen, samoin kuin kierrätetyistä tai kestävästi
tuotetuista materiaaleista valmistetut kylpyhuonekalusteet, toteaa
Jaakkola. Myös WC-istuimissa on vettä säästäviä, älykkäitä huuhteluratkaisuja.
Jaakkolan mukaan trendeissä näkyy edelleen – ja luultavasti ikuisesti
– tietty minimalismi, mutta sen rinnalla värit ovat tulossa taas.
Tämä koskee niin pastellivärejä, maanläheisiä värejä kuin räväkämpiäkin
värejä, kuten vihreä tai petrooli, joilla kylpyhuoneesta saadaan luotua
omaa persoonaa kuvastava tila.
Metalleissa eri värejä yhdistellään luovasti toisin kuin aiemmin, kun
esimerkiksi hanan ja vedinten piti olla mahdollisimman lähelle samaa
sävyä, huomauttaa Jaakkola.
Mustalla saadaan kontrastia neutraalimpien värien kanssa.
Jaakkola katsoo, että erilaisilla kuvioiduilla tapeteilla tai erikokoisilla
laatoillakin voidaan luoda sitä omaa, halutunlaista fiilistä kylpyhuoneeseen.
Kylpyhuonelaatoituksiin ovat tulossa yhä enemmän myös geometriset
muodot ja laattoihin tekstuuripinnat.
Luonnonmateriaaleja,
kuten puuta ja kiveä,
näkyy allaskalusteissa ja
-tasoissa paljon.
Luonto eka, luonto vika
Savolla on huomattu, että luonnonmateriaaleja, kuten puuta ja kiveä,
näkyy allaskalusteissa ja -tasoissa paljon. Esimerkiksi Savon tasoon
integroitava Kaavi-allas antaa mahdollisuuden käyttää tasona luonnon
materiaaleja, kuten esimerkiksi luonnonkivitasoa, joka luo ylellisen tunnelman
kylpyhuoneeseen.
Yllätyksiä markkinassa tulee vastaan harvakseen. Yksi sellainen oli
kuitenkin laatikostojen yleistyminen kylpyhuoneissakin entisten alakaappien
sijaan, pohtii Jaakkola. Entä mitä trendejä sitten on tulossa seuraavana?
Valopeilien yleistymisen myötä peilikaappien käyttö kylpyhuoneissa
vähenee. Pistorasiat sähköhammasharjoille, partakoneille ja muille kylpyhuoneen
pienkoneille tulevatkin siksi mukaan kylpyhuoneen laatikostojen
varusteluun, Jaakkola arvioi.
Pukkila Färgblock on ruotsalaisen suunnittelija Tekla Evelina Severinin
vuoden 2024 pirteä laattauutuus.
KUVA: LAATTAPISTE-PUKKILA OY
Projektipäällikkö Mervi Wallasvaara Mervi Wallasvaara Laattapiste-Pukkila Oy:stä katsoo,
että kylpyhuonetrendit muuttuvat hiljalleen, kun esimerkiksi hotellien
ja ravintoloiden kylppärilook leviää koteihin.
Esimerkiksi suurlaattojen käyttö on siirtymässä myös kuluttajapuolelle.
Raflaavampaakin kylppäri-ilmettä lienee luvassa: esimerkiksi värilliset
WC-istuimet ja muut posliinikalusteet tekevät tuloaan.
Vessanpönttö voi olla vaikka musta, harmaa tai beige, toteaa Wallasvaara.
Paljon riippuu tietenkin projektin spekseistä: tehdäänkö harmonista
kylppäriä, jonka pitää sopia mahdollisimman moneen makuun, vai saako
irrotella ja ottaa riskejä?
irrotella ja ottaa riskejä?
Jos suunnittelijalla on vapaammat kädet, niin värejä kyllä käytetään –
samoin kuin vaikkapa 3D-kuviointeja ja erilaisia pintastruktuureja.
Hygieniaboostia, kiitos!
Laattapuolella antibakteeriset tuotteet nostavat päätään. Helposti puhtaana
pidettävä pinnat ovat suosiossa, vahvistaa Wallasvaara.
Kunnianhimoisemmat kylppäriprojektit pyrkivät myös piilottamaan putkistoja
ja muuta märkäinfraa katseelta rakentamalla ne mahdollisuuksien
mukaan seinän sisään.
Kylppäri on tietenkin myös fiilisjuttu. Keraamisen laatan tekstuuri ja
se, miltä laatta tuntuu kättä vasten, on edelleen isossa roolissa.
Luonnollisuus ja aitous ovat niitä asioita, joita materiaaleilta haetaan.
Tämä voi tarkoittaa vaikkapa luonnonkiveä (tai luonnonkivikuosia) materiaalina
ja koivunvihreää värinä – eli enemmän kuin nyökkäys biofiilisen
suunnittelun suuntaan?
Wallasvaara uskoo, että monet suunnittelijat ankkuroivat kylppärikonseptin
suomalaiseen luontoon – ainakin osin – tiedostamattaan. Märkätiloihin
tuodaan luontoa, jotta siitä saadaan turvallinen kotipesä, hän pohtii.
Helposti puhtaana
pidettävä pinnat
ovat suosiossa.
Hiilijalanjälki alas!
Myös vastuullisuuskysymykset kiinnostavat entistä enemmän alalla.
Suunnittelijat ja rakennuttajat ymmärtävät ekologisten valintojen merkityksen
jo varsin hyvin, arvioi Wallasvaara.
Keraamisen laatan valmistus vaatii paljon energiaa, joten hiilijalanjälkeä
on pyritty pienentämään eri tavoin. Yksi keino on tehdä laatta, joka
on teknisesti kestävä ja visuaalisesti näyttävä, mutta entistä ohuempi,
Wallasvaara kertoo.
KUVA: LAATTAPISTE-PUKKILA OY
Laattapiste-Pukkila on lanseerannut verkkokauppaansa uuden työkalun,
joka helpottaa asiakkaiden ostoksia, kun he haluavat kiinnittää
huomiota kodin remontoinnissa tai rakentamisessa hyödynnettävien
materiaalien ekologisuuteen.
Uusi työkalu mahdollistaa tuotteiden vertailun niiden valmistuksesta
aiheutuneen hiilijalanjäljen perusteella. Hiilijalanjälki perustuu tuotteen
ympäristöselosteen EPD:n (Environmental Product Declaration) kohtiin
A1-A3, joka kattaa raaka-aineiden hankinnan, kuljetuksen tehtaalle ja
valmistuksen.
Verkkokaupan uusi toiminnallisuus auttaa vertailemaan tuotteita valmistuksesta
aiheutuneen hiilijalanjäljen perusteella ja tekemään luotettavaan
tietoon perustuvia päätöksiä ja valitsemaan erilaisiin projekteihin
ympäristöystävällisiä ja vastuullisia tuotteita.
Uuden työkalun lisäksi Laattapisteen ekologisten tuotteiden valikoima
on kasvanut viime aikoina: esimerkiksi kylpyhuoneen ulkopuolelle
kuiviin tiloihin on tarjolla entistä laajempi valikoima hiilinegatiivisia tekstiililaattoja.
Tämä tarkoittaa, että näiden innovatiivisten tuotteiden valmistuksesta
aiheutuva hiilijalanjälki on miinuksella, ilman tarvetta kompensaatioille
(EPD A1-A3).
Teemme paljon töitä ekologisempien vaihtoehtojen eteen, vahvistaa
Wallasvaara.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Julkaistu: 05/2024